Nézzük hát médiaszempontból, mik is a múlt csütörtöki referendum utózöngéi! Szörnyülködés és kacaj – rövidre, velősre fogva, ahogy ez az amúgy fajsúlyos téma megkívánja.

Napokkal a kilépést hozó eredmény bejelentése előtt megvolt már a mádiabűnbak: online civil kezdeményezés követelte Paul Dacre, a Daily Mail főszerkesztőjének a fejét a szigetország második legnagyobb – közel 1,6 millió példányban fogyó - lapjának kampányban játszott szerepe miatt.

A vezető

a sajtószabadság bajnokaként lép fel, miközben az elmúlt néhány hétben arra használta a lapot, hogy szítsa a félelmet, a gyűlöletet és az idegenellenességet Nagy-Britanniában, és valójában nem adott teret a bentmaradási kampánynak. Ennél is rosszabb, hogy megsértette a Daily Mail szerkesztőségi integritását azzal, hogy címlapra engedett valóságalap nélküli sztorikat. Mélységesen aggódunk a Nagy-Britannián belül növekvő megosztottság miatt, és azt szeretnénk, hogy a Mail konstruktív szerepet játsszon, ne a viszályt szítsa

- szól a petíció, amely közel áll ahhoz, hogy elérje a célul tűzött hatvanezer aláírás összegyűjtését.

A tiltakozók szerint – akik közül eddig vagy kilencezren személyes hangú e-mailben is protestáltak a kiadónál – a lap azzal tolta a kilépéspártiak szekerét, hogy hatalmas teret adott a migráció témájának, finoman szólva sem a multikulti hangján. Lakásválságot okoznak a migránsok, Ki emel szót Angliáért?, Rekordszámú munkanélküli az uniós bevándorlók között, Migránsok: hányan férnek még be?, Nem tudunk négyezer idegen gyilkost és erőszaktevőt kidobni, Még egymillió migráns van úton – sorakoztatja fel az Avaaz nevű kezdeményezés az utóbbi időszak címlapjai közül a szerintük legkirívóbbakat.

Más kérdés, hogy a nép egyszerű (és bennmaradáspárti) gyermeke két tiltakozás között röhögni is szeret. Erről gondoskodtak azok a bejegyzések és mémek, amelyek a végeredmény bejelentése után árasztották el csak igazán az internetet. Órák alatt vált (több variációban is) már-már unalomig közhelyszerűvé a Gyalog-galopp francia zsoldosa („Hülye angolok, angol hülyék”), de a nyelvköszörülés nemigen ismert határokat.

A kilépés után várható inflációt ígérte a poszt, amelyik egy tízfontos képe alatt arra hív fel, hogy Köszönj az új ötfontosnak!, a határellenőrzés visszaállítása kapcsán pedig szóba került: simán leforgatható a következő James Bond-film úgy, hogy a szuperkém két órát rostokol a párizsi reptéren, útlevélvizsgálatra várva. Ha nem a török elnökkel összeakaszkodásával nemzetközi hírnevet szerző Jan Böhmermannról volna szó, kirívóan radikálisnak is nevezhetnénk a Twitter-bejegyzést, hogy Hadd lépjenek le mind az EU-ból, akkor majd mi, németek egyesítjük Európát, ahogy korábban. Az angol konyhán élcelődik az az Obelix-vicc, amely szerint a közösségből legkevésbé a főtt vaddisznó borsmentamártásban nevű tétel hiányzik majd, de van itt önsorsrontóan rögbiző főkampánynok éppúgy, mint személyes kedvencünk, amely a randalírozás negatív élettani hatásait mutatja be.

De ez már kampány után köpönyeg.

 

 

Címlapsztorik

A közvélekedés szerint humortalan németek véghajrájában, a szavazás napján is ígértek, ha a britek maradnak. Nem mást dobtak be, mint egy fél évszázados focivita végérvényes rendezését. „Britek, ha az EU-ban maradtok, elismerjük a Wembley-gólt!” - ígérte csütörtöki címlapján a Bild bulvárlap Geoff Hurst 1966-os, világbajnoki címet érő, de azóta vitatott találatára utalva.

Eközben a legnagyobb példányszámú brit lap, a Sun a voksolés napján a kilencvenes évekbeli filmet idéző A függetlenség napja címmel jelent meg, a Britannia feltámadása alcímmel, a Daily Mail pedig „négy nagy uniós hazugságról” értekezett öles betűkkel címlapján.

A Daily Mirror azzal biztatott a maradás mellett voksolásra, hogy ugorjunk fejest a sötétbe, a Times a leszámolás napjáról cikkcímezett. A leginkább semleges a Daily Telegraph maradt: Itt az idő – írta a zászlóval fotózott Big Ben-kép mellé címlapján.

 

 

 

 



 

Címkék: nagy-britannia

Indiában is sikeres a Testről és lélekről

10 órája

Közönségdíjat nyert Enyedi Ildikó Testről és lélekről című filmje Mumbai nemzetközi filmfesztiválján - közölte a Magyar Nemzeti Filmalap, amely támogatta az alkotás elkészítését.

24.hu: Jóval többet fizethet a volt vezér az RTL-nek

12 órája

A hírportál értesülései szerint a bíróság sokkal nagyobb összeg megfizetésére kötelezte az RTL korábbi vezérét a volt munkáltatójával szembeni perben, mint az korábban a sajtóban megjelent. Az összeg tetemes.