Napjaink egyeik legmegosztóbb médiaszereplője ByeAlex, aki pályája elején talán a kelleténél több kritikát kapott, feltehetően ezzel magyarázhatók az X-Faktorban és a jelenlegi zenei munkássága során hozott döntései.

Márta Alex zenei karrierje a hiedelmekkel ellentétben nem a Kedvesemmel, hanem nagyvonalakban a Láttamoztammal kezdődött. A szám a korra jellemző underground/alternatív szcéna egyik sokadik megnyilvánulása, melyet a nyugis, kellemes hangulatkeltés miatt lehet dicsérni, a szövegét feltehetően az előadó érti csak igazán. Ennek a zenei ágazatnak a ládikáját a Kispál és a Borz nyitotta még ki anno, azóta rengeteg hasonló együttes látott napvilágot, a műfaj sokadik virágzását éli.

A Miskolci Egyetem bölcsészkarán filozófusként diplomázott, korábban szerkesztőként dolgozó ByeAlexszet a Dal 2013-as szériájában ismerhette meg az ország. A már említett Kedvesem című számával nagy meglepetésre megnyerte a műsort, az Euróvíziós Dalfesztiválon pedig a tizedik helyezést érte el. Az énekes kialakított öltözködési stílusa miatt (középhosszú, oldalra fésült haj, fülbevaló, felhajtott nadrágszár, vicces mintás zokni, kötött sapka és kardigán, vastag keretes szemüveg) gyakorlatilag a hipszterség karikatúrájaként tündökölt, amelyet az akkori magyar társadalom egy része nem igazán tudod befogadni.

Fotó: A "régi" Alex - YouTube

 

Szokták mondani, hogy milyen fontos az első benyomás, így aztán a korai évek rányomták a bélyegüket ByeAlex későbbi pályafutására is.

Ciki volt hasonlítani rá

A gimnazisták, egyetemisták körében külön szitokszónak számított, ha egy szemüveg vagy sapka miatt azt mondták valakire, hogy „úgy nézel ki, mint a ByeAlex.”

Aki egyébként – Kedvesem ide vagy oda – egy tehetséges előadó. Érdemes meghallgatni a már bezárt zenei csatorna, a VIVA TV egyik műsorában előadott Nekemte akusztikus verzióját. Ráadásul szó sincs arról, hogy a karrierjét ne kisérné kiemelt figyelem, több dala (Fekete, Részeg, Még mindig..., Hé Budapest!, Nehéz vagyok) magas nézettséget hozott. Kreatívitása ellenére ByeAlex munkásságával sok probléma van: a rímek, versszakok a számaiban sokszor erőltetettek vagy épp „lusták”, ezért azok a dalai, amelyek a korai időszakát idézve valamely szubkultúrának szóltak, nem túl népszerűek, pedig van pár kifejezetten érdekes produktuma, többet között ilyen a 30, a KicsiLány, illetve a Senkise formációval elkészült első számuk az Erdő is.

A csapongó zenei pályát nemcsak a különféle műfajú dalok, hanem a külső stílusjegyek váltakozása is jellemzi. A furcsa frizurák, egyre nagyobb tetoválások, sokszor minimalista, sokszor pedig „maximalista” (értsd: meglehetősen figyelemfelkeltő mintákkal tarkított) ruhák kerültek elő a szekrényéből, amelyek tovább szították a karrierje első szakaszában iránta gerjesztett utálatot, hiába kezdett el mindezek mellett gyúrni és futni is.

Új szerepben

A zenei tehetségkutatók őskorában olyan prominensek ültek a Megasztár zsűrijében, mint Presszer Gábor, Friderikusz Sándor vagy épp Eszenyi Enikő, de az X-Faktornak sincs oka miért szégyenkezni, a székeiben megfordult már Alföldi Róbert, Geszti Péter és Malek Miklós is.

Ugyanakkor már messze vagyunk attól, hogy ezek a műsorok könnyedén kineveljenek, pályára állítsanak előadókat. Ebben az értelemben a tehetségkutatók inkább showműsorok, realityk. Részben ezért dönthettek úgy 2016-ban az RTL Klub producerei, hogy a szakzsűrit lecserélik a popkultúra képviselőire. Így kerülhetett be Gáspár Laci és Puskás Peti mellett ByeAlex is zsűri-mentorok közé, aki ezzel végérvényesen aláírta a celeb-szerződést.

Fotó: Puskás Peti, Radics Gigi, ByeAlex és Gáspár Laci - RTL Klub

 

Az idei műsor élőshowk előtti része gyakorlatilag a mentorokról szólt, hiszen a sírás, csipkelődés, a sértődés, a veszekedés, a káromkodás, a röhögés, az asztalborogatás volt a főszerepben, amíg az énekesek kevesebb figyelmet kaptak. A zenés-realityk szerkesztői korábban a gyatra produkciókra építettek a versenyek ezen időszakában (még biztosan előttünk van az ominózus „bikicsunáj” jelenet), viszont ezek az „előadások” showműsor után is érdekesek maradtak, virális úton terjedtek. Ráadásul az akkori versenyben maradt énekesek után is nagyobb volt az érdeklődés.

 

Fotó: Gáspár Laci, ByeAlex és Radics Gigi a mentorházban - RTL Klub

 

Disney-effektus

ByeAlexszet a műsor évadai során számos kritika érte – kezdetben azért, bírálták, mert elvállalta a zsűrizést, idén még le is rasszistázták –, a 2017-es idényben kellemetlenül erőszakosan ragaszkodik a véleményéhez. A válogató során Alex sok ígéretes hanggal bíró jelentkezőt fél-egyperces próbálkozás után „leintett”, mert számára azok unalmasak voltak.

Ugyanakkor akaratoságának következményeképp az élőshowba jutott az extrém külsejű (kopasz, fejtetovált, kettévágott nyelvű) Erdős Viola, akiben ugyan tényleg van „valami különleges”, de azért vélhetően voltak nála jobb énekesek is. A második élőshow után az énekes párbajozni kényszerült, igaz az ő szerepleltetése még mindig több izgalmat rejt, mint az elég langyos London Kids-é, ezért az utóbbi együttest küldték haza a mentorok.

Ezek a döntések megmutatják, hogy a megosztó mentort sokkal inkább a saját elhatározásai, mintsem környezete véleménye érdekli, ez viszont nem feltétlenül nézőbarát. Márpedig a producerek nézőket szeretnének és – a Nemzeti Kulturális Alap támogatása következtében kialakult botránytól függetlenül – nem biztos, hogy a következő évadban ott ül majd a zsűriben. Lehet, hogy történt valami a színfalak mögött, mert ByeAlex az első élőadás során az egyik versenyzőt azzal dicsérte meg, hogy ha ő maga nem lesz jövőre a mentorszékben, akkor a mentorált megérdemelné a pozíciót, mert világszínvonalon énekelt.

ByeAlekxszről nagy vonalakban az mondható el, hogy olyan, mint egy ex-Disney sztár, aki ha már utálják, akkor ő akarja eldönteni, hogy miért tegyék azt

(Emlékezzünk csak Miley Cyrus esetére: neki évekbe és számos botrányba tellett, míg levetkőzte magáról a Hannah Montana-múltat). A kegyetlen zsűrizés és a nemrég napvilágot látott Majka-koprodukció is mintha ezért történt volna, amiért csak részben lehet őt felelősségre vonni. Ebbe bizony közbejátszott az a rengeteg negatív komment is, amelyek gyűjtögetését akkor kezdte el, amikor először énekelt a farkasok által felnevelt kedveséről.

A cikk szerzője Béres Máté

Nézze meg Béres Máté teljes profilját a Ki Kicsoda? oldalunkon.


Visszatérnek a tetoválók

2017. november 15.

December 2-án immár hatodik alkalommal rendezik meg a fővárosban a Tetoválók Éjszakáját, melyen idén a képregények világába kalauzolják a fesztivál látogatóit.