″Véleményvezérekkel dolgozni trendi, de ha a kiválasztott influencer követői nem nyitottak az opera/balett műfajára, az eredmény meddőszórás lesz” - mondja Turkovics Monika, az Opera kommunikációs igazgatója, aki az utóbbi években jelentős erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy a műfaj a fiatalok körében is népszerű legyen.

Ez a cikk elsőként a Médiapiac 2017/11-12. számában jelent meg. A szaklap ezen a linken előfizethető.

Máig tartó szerelembe esett a művészeti marketingkommunikációval, amikor szövegíróként részt vett Arthur Miller A bűnbeesés után című darabjának kampányában. „A művészet és a marketing kapcsolata még csak nyomokban létezett akkoriban. Sajtótájékoztatókban, fotóspróbákban, egy-egy színházi plakátban és szórólapban merült ki, marketingkommunikációs stratégia, szoros értelemben vett »mérhető« reklámjelenlét nélkül” – emlékszik vissza.

Szakmai tevékenységének összevetése a vállalati kommunikációval talán furcsa, bár a marketingeszközök, a kommunikációs technikák, a folyamatos „készenléti” munkakör hasonlóak, a terület, a „termék” azonban merőben eltérő. Kulturális üzenetet továbbítani Turkovics Monika szerint mégis egyszerűbb, hiszen az „arcaik” maguk a művészek.

„Reklámköltés szempontjából ugyanakkor nem lehet összehasonlítani jelenlétünket például egy tartós fogyasztási cikk mint prémium márka médiakampányával: teljesen más feltételek mentén és közegben működünk”

– teszi hozzá.

Nem érzi, hogy véleményével, miszerint a marketingnek megkérdőjelezhetetlenül helye van a kultúrában, kisebbségben lenne, hiszen ma már az Opera mellett több más művészeti intézmény, színház is aktív ilyen téren. Abban viszont kiemelkedik az Opera, ahogy előszeretettel célozza meg a fiatalokat kampányaiban. Turkovics a fülbemászó dallamokkal rendelkező darabokat ajánlja számukra, amelyek zenéjét, „slágereit” már filmekből, reklámokból is ismerhetik. Ilyen Verdi Rigolettója, Puccini Gianni Schicchije vagy Erkel Hunyadi Lászlója.

 

Aki kapcsolatba kerül a fiatal célcsoporttal, eszköztára előbb utóbb kiegészül az influencer marketinggel.

„Véleményvezérekkel dolgozni trendi, de ha a kiválasztott influencer követői nem nyitottak az opera/balett műfajára, az eredmény meddőszórás lesz”

– mondja a szakember. Szerinte mégsem lehetetlen a feladat: megfelelően targetálva egy közismert és népszerű híresség felkérése nagy hatással bír.

 

Példaként a 2014-es Carmen-blogger kooperációt említi, itt az volt a cél, hogy ne az intézmény mondja meg a fiataloknak, miért érdemes az Operaházba vagy az Erkel Színházba jönni, hanem a kortársaik ajánlják nekik, ahogy azt teszik egy jó koncert vagy egy film esetén. Ezért az Opera felvette a kapcsolatot tíz bloggerrel a 16–25 éves korosztályból, és meghívták őket az egyik előadásra.

A „Legyen a Carmen az első operád” kampánnyal több mint 50 ezer blogolvasót értek el úgy, hogy az általuk kedvelt véleményvezérektől kaptak olyan sorokat, mint például „az Opera menő”, „szerelembe esésem története az operával”, „ez volt az első, de nem az utolsó”.

 

Turkovics Monika az Eötvös Loránd Tudományegyetemen jogot, illetve esztétikát hallgatott. Dolgozott a Cre-Action Reklámügynöki Kft. igazgatójaként, az Önszabályozó Reklám Testületnél, majd az Országos Rádió- és Televíziótestület szóvivőjeként. 2000-től 2006-ig az Arcadom Zrt. kommunikációs vezetője, 2006–2011 között pedig a Müpa marketing- és kommunikációs igazgatója volt. 2011-től a Magyar Állami Operaház megbízott, 2013-tól kinevezett marketing- és kommunikációs igazgatója.


Monostor kezdett Facebook kampányba

1 napja

Kampányukat az Aeffect Communications segíti és Facebook posztok mellett a Forbes decemberi számában a monostor gazdálkodásáról is beszéltek.

Népszerűek a magyar márkamúzeumok

1 napja

A külföldi látogatók folyamatos érdeklődése mellett idén a magyaroknak kínált céges és családi programokkal értek el növekedést a Szamos, a Törley és a Zwack múzeumai.