Ha a gyerekek csillogó képernyőt látnak, arra le is fognak csapni, legyen szó tabletről vagy mobilról, a rajongás garantált. A ragaszkodás egészen addig tart, amíg meg nem kaparintjuk tőlük. Emiatt lehetne félni vagy bosszankodni is, ám Horváth Dorka és Karányi Dani, a BOOKR Kids két alapítója máshonnan fogta meg a kérdést: mi lenne, ha a gyerekek szórakoztatóan, mégis okosan töltenék el ezt az időt?

Az ötlet onnan jött, hogy könyvkiadói családba születtem, faltól falig könyvespolcok között nőttem fel, szerintem a könyvek fontos szerepet játszanak egy személyiség kialakulásában. A kutatási területem pedig a Corvinus Egyetem Doktori iskolájában az újmédia kultúrára gyakorolt hatása. Ezt a kettőt próbáltuk összehozni, figyelembe véve, hogy merre megy a világ és az európai könyvkiadás. Az e-könyv Amerikában működő műfaj, kb. 20 százalékos piaci részesedése van. Európában ez az arány kicsit több mint 5 százalék, Kelet-Közép-Európában csak 3 százalék. Viszont az látszik, hogy a szülők fizetnek a gyerektartalmakért, főleg, ha fejlesztő jellegű, akkor is, ha éppen digitálisan érhetők el. A következő lépés az volt, hogy elkezdjük kialakítani a saját világunkat a digitális térben: egy olyan appot, amely tele van mesékkel

– mondja Horváth Dorka a kezdetekről.

Kevésbé a könyvek, mint inkább a digitális termékek és tartalmak oldaláról érkezett Karányi Dani: „Én a reklámügynökségem előtt dolgoztam kiadói oldalon, és a zenei múltamból és jelenemből eredően is van tapasztalatom ezen a területen. A könyves vonal Dorka területe, én a digitális tartalmak értékesítésével foglalkozom.”

Az ötlet 2014 második felére körvonalazódott, már csak azt kellett pontosítani, milyen típusú tartalmakra van igény. „Egyfelől azt figyeltük, hogy mi az a téma és forma, amely még nincs jelen a piacon, másrészt nem volt nehéz észrevenni, hogy a gyerekeket kortól és nemtől függetlenül mágnesként vonzza minden, ami képernyő. Ha már a gyerekektől képtelenség elvenni a mobil eszközöket, arra gondoltunk, hogy töltsük meg ezt az időt értékes, fejlesztő tartalommal” - mondja ennek kapcsán Horváth Dorka.

Így született meg a BOOKR Kids, amely – saját meghatározásuk szerint – mesekönyv, hangoskönyv, animáció és játék egyben. „A szereplők mozognak, érintésre reagálnak, valóban megelevenednek. A könyvekhez hangos, szövegkövető felolvasás tartozik; olyan színészekkel dolgoztunk együtt, mint Básti Juli, Gálvölgyi János, Kálid Artúr vagy Reviczky Gábor. Minden mese végén van egy fejlesztő jellegű ajándékfeladat, ami lehet például puzzle, memóriajáték, öltöztető, párosítás vagy épp szövegfelismerés. Így komplex meseélményt kínálunk. A klasszikusokat részben újragondoljuk, van például saját Piroska és a farkasunk, János vitézünk, Jancsi és Juliskánk. Emellett fejlesztettünk teljesen saját mesét is, mint amilyen a Gondri gazdát keres sorozat, amely bekerült izgalmas módon, de papír formában a Márai-programba is. Sikerült megcsúfolni a digitális evolúciót. Innen látszik, hogy a betű és a tartalom körül forog a világ, nem a forma és platform a központi szereplő” – mondják a meseappról.

Az nem kérdés, hogy az ötlet szerethető, az már inkább az, hogyan lehet fizetős digitális tartalmakból pénzt csinálni, főképp az egyelőre alacsony fizetési hajlandóságú magyar piacon. Az első lépést a már említett családi kiadói háttér jelentette (egyébként ez a Geopen), amiből eredően a BOOKR Kids már az induláskor rendelkezett néhány hazai és nemzetközi digitális joggal. Ezt követően körbejárták a hazai kiadókat, hogy bővítsék a feldolgozható tartalmak körét. Ekkor jelentkezett be a Móra Könyvkiadó, hogy nem csupán a könyvei kiadására nyitott, hanem társulni szeretne, így beszálltak a mesealkalmazást kiadó és működtető cégbe. „Ez azt jelenti, hogy az ötletünk mögé álltak a teljes portfóliójukkal, a könyveik digitális kiadási jogait kizárólagosan mi gondozhatjuk. Olyanok történetek kerültek így hozzánk, mint a Vuk, A kis herceg, a Pöttyös Panni, Janikovszky Éva könyvei vagy Lázár Ervin meséi.”

 

Az erős portfólió azonban nem minden. „A fizetős digitális tartalmakkal még mindig csak ismerkedik a magyar fogyasztó, ezért a piacra lépéskor kitaláltuk, hogy lesz egy saját hardverünk, a Mesetablet, amely egy androidos táblagép. Erre azért volt szükség, mert egyelőre nehéz a magyar felhasználókat a fizetésig átlendíteni; az, hogy ne legyen számukra megfogható, amiért fizetnek, szinte elképzelhetetlen. A táblagép révén lett egy alapbázisunk, sok gyerek és család megismerte az appot”, mondja Horváth Dorka. „A virtuális javak értéke Magyarországon nehezen megfogható. A művészeti alkotásokra pedig főleg úgy tekintünk, mint ami ingyen jár. A Mesetablet tehát a vásárlói edukáció eszköze volt” – tette hozzá Karányi Dani.

 

A Mesetablet mellé féléves előfizetést adtak, és az alapítók szerint bejött a lépés, mert alacsony a lemorzsolódási arány a havi 990 forintos ár mellett, amiért egyébként hétről-hétre több mese érhető el. (A tervezett ütem heti egy új történet.) Most 10 és 15 ezer közötti letöltésnél tartanak. „Ezt azért nehéz pontosabban megmondani, mert 2015 decemberében megállapodást kötöttünk a Samsunggal, és ennek részeként előtelepítve elérhetővé tették a BOOKR Kids alkalmazást a táblagépeiken. Aki letölti, az kap egy ingyen próbahónapot.”

A tervek között egyelőre az itthoni bázis megerősítése szerepel, középtávon már a nemzetközi terjeszkedés is nagyobb hangsúlyt kaphat. Ugyanakkor már ebben a szakaszban is fontosak az erős nemzetközi tartalommárkák is az építkezéshez, így például fontos, hog már megállapodtak a Rovióval, az Angry Birds kitalálójával. És az is lehet, hogy a nemzetközi piacok előbb nyúlnak a BOOKR Kidsért, mint fordítva. „A múlt héten írt nekünk egy svéd kiadó, amely a göteborgi könyvvásáron találkozott velünk, hogy annyira tetszett neki a BOOKR Kids, hogy szeretné, ha készítenénk nekik meséket. Tegnap egy norvég kiadóval tárgyaltam” – mondja Horváth Dorka. Karányi Dani pedig egy másik nemzetközi piacot említ: „Az app nagyon jó eszköz arra is, hogy a külföldi magyarokat is elérjük mesetartalmakkal. Sokan írtak már közülük nekünk, hogy milyen jó zsebben hordani egy egész magyar nyelvű könyvtárat.”

Mostanra tehát beindult a projekt, a kérdés, hogy miként táplálható a fejlődés. A marketing alapját a piacra lépéskor a Mesetablet jelentette, azóta pedig a közösségi médiára és a szakmai, illetve a gyerekes családokat megmozgató fogyasztói eseményekre fókuszálnak. „A stratégia fontos részeként önálló appokat is csinálunk a legkedveltebb mesékből, három már elérhető az áruházakban. Ennek az az oka, hogy az appmarketingben nagyon fontos, hányadiknak sorol be minket az alkalmazás-áruház, milyen széles a portfólió” – említ egy további marketingeszközt Karányi Dani. A Samsung-megállapodás egészen friss lépés, a következő fontos stratégiai lépésnek az tekinthető, hogy 2016-ban már minden Móra könyv egyedi univerzális QR kóddal jelenik meg, ami az alkalmazásra mutat majd az áruházakban. Hiszen ki ne akarna a szereplőkkel játszani, vagy meghallgatni a mesét?

A tavaly novemberi hónap már nyereséges volt, a kis létszámú csapattal működő vállalkozás az alapítók szerint képes eltartani magát. A fejlődéshez ugyanakkor befektetőre van szükség, amelyet részben találtak is már, mivel bekerültek a Digital Factory akcelerátor programjába. A cél 2016. decemberig 10 ezer előfizető.

Közép-hosszútávon pedig 27 nyelven tízezer könyvet szeretnénk kiadni. Ez a nagy álom, ehhez szeretnénk apránként eljutni

– mondja a tervekről Horváth Dorka.

A BOOKR Kids alkalmazás letölthető az App Store-ból és a Google Play-ből.

A cikk szerzője Török Diána

Nézze meg Török Diána teljes profilját a Ki Kicsoda? oldalunkon.


Mindenkinek vállalnia kell a felelősséget

1 órája

Sok vállalkozás érzi magáénak, de továbbra is az elszigetelt programok uralják a CSR tevékenységet a vállalatirányítást meghatározó rendszerszerű működés helyett