Kövess minket!

Médiapiac

A VR önálló médiummá válik

Cory Key-vel, a Discovery Agency, a Discovery Communications házon belüli kreatívügynökségének interaktív tartalmakért felelős alelnökével lengyel, orosz és dél-afrikai újságírók részvételével beszélgettünk telefonkonferencia keretében a virtuális valóságban (virtual reality, VR) rejlő lehetőségekről.

Cory Key a Discovery Agencyn belül a VR-teamet vezeti. Három éve foglalkoznak ezzel a területtel, csapata irányítja a Discovery VR márka építését, az applikációk és a kapcsolódó platformok fejlesztését (iOS– és Android-app, később Facebook és YouTube 360 fokos videók is), és felel a tartalmak előállításáért is. A monetizálás nagyrészt egy másik osztályhoz került, így nekik csak a tartalomra kell koncentrálniuk.

Mennyire válhat mainstreammé a virtuális valóság?

Várakozásaink szerint határozottan mainstreammé fog válni, ebben más lesz, mint például a 3D, ami nem tudott igazán elterjedni. Utóbbihoz nagyon drága eszközök kellettek, miközben nem nyújtott jelentős hozzáadott értéket. Ezzel szemben a VR-nél egyre olcsóbbak az eszközök, és egészen újszerű az élmény.

Mennyivel igényel több emberi és anyagi erőforrást a VR-anyagok és 360 fokos videók elkészítése a hagyományos tartalomnál?

Egy kicsivel drágább. A hagyományos tévés tartalmaknál a produkció előkészítése és a gyártás a költségesebb, az utómunka már kevésbé, míg a VR esetében az előkészítés nem különösebben bonyolult, a forgatáshoz pedig már rendelkezésre állnak egyszerű és olcsó eszközök, vagyis ezek a fázisok gyorsan és olcsón megvalósíthatóak. Becslések szerint percenként hatezer dollárból lehet VR-tartalmat forgatni. A szűk keresztmetszet az utómunka, amikor különböző eszközökkel, időigényes módon, akár kockáról kockára kell összeállítani a filmet a különböző platformokra, és ez sokkal drágább, mint a hagyományos 2D-filmek esetén. Arra számítunk, hogy az előttünk álló egy-két év során fejlődni fognak annyit a kamerák, hogy már automatikusan elvégzik az összeillesztést is.

Hogy zajlik a témák kiválasztása?

Mindenhonnan esnek be projektötletek: a tévécsatornáinktól, a szponzoroktól, a vállalati központtól. Egyelőre nem állítottunk össze szigorú tartalmi naptárat, hanem szinte mindent elkészítünk, amire felkérést kapunk.

A Discovery csatornáin kívül más márkáknak is készítenek anyagokat?

A Discovery portfólióján belül a Discovery Channeltől az ID Xtrán keresztül a TLC-ig és az Animal Planetig minden csatornának állítunk elő tartalmakat, valamint sokat forgatunk a szponzoroknak. Nemrég több anyagot is készítettünk a Toyotának, a Dunkin’ Donutsnak, és máshonnan is érkeztek megbízások az utóbbi időben. Annyira új még a technológia, hogy más márkák is minket kerestek meg, hogy velünk dolgozzanak, teljesen függetlenül a belsős projektjeinktől.

Hogyan változtatja meg a VR a műsorszórást, illetve várható-e, hogy az átlagemberek is készítenek majd ilyen tartalmakat, amelyeket utána terjeszteni lehet?

Biztos vagyok benne, hogy meg fogja változtatni a televíziózást. Egyelőre kiegészítő tartalmakat készítünk a műsorokhoz, amelyek többletélményt nyújtanak a nézőknek. A Harley és a Davidson fiúk esetében például a velodrómverseny-jelenetet külön leforgattuk VR-eszközökkel is, hogy a néző az epizód megtekintése után maga is kipróbálhassa, milyen érzés versenyezni. A letöltések nagy száma minket is meglepett, és rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk az élmény kapcsán. Ami a felhasználók által forgatott anyagokat illeti, a kereskedelmi forgalomban elérhető kamerák, mint például a Samsung Gear 360, már kiváló képet állítanak elő. Sokan készítenek már ezekkel 360 fokos videókat, és osztják meg őket az idővonalukon, és a YouTube is külön felületet hozott létre az ilyen videók támogatására.

Készült arról statisztika, hogy hány visszatérő felhasználója van a Discovery VR-nak, és hányan nézik meg az anyagokat elejétől a végéig?

Az összes platformunkat figyelembe véve eddig százmillió a megtekintések száma, ami jóval túlmutat a legmerészebb elképzeléseinken is. Az applikációkat már kétmillióan töltötték le, az átlagos nézési idő 4 perc 45 másodperc, ami őrületesen jó eredmény ahhoz viszonyítva, hogy a videóink többsége ötperces vagy rövidebb. Még a Facebookon is gyakran végignézik a videóinkat, ami azon a platformon nem jellemző. Sok a visszatérő felhasználónk is. Amikor kikerül egy új anyagunk, a letöltők üzenetet kapnak róla, ami komoly forgalmat generál.

Mitől lesz valami jó VR-tartalom, ami többet ad, mint a hagyományos média?

Próbáljuk nem szem elől téveszteni a média eredeti célját. Minden projektnél az az első kérdésünk, miért érdemes ezt VR-ben elkészíteni. A cégnél is ez most a csillogó újdonság, amit mindenki ki szeretne próbálni, de ha nem hiszünk abban, hogy valami jól fog működni 360 fokban, visszautasítjuk a kérést. A VR arról szól, hogy valakit az adott tér közepébe helyezünk. Ha van értelme a jelenlétnek, akkor van értelme a 360 fokos videónak. A jó VR egyik kulcsa pedig a bejutás, az exkluzív hozzáférés, amivel a Discoverynél jól állunk: olyan helyekre tudjuk elvinni az embereket, ahova másképpen nem jutnának el.

Hogyan illeszkedik a VR a Discovery márkájába és szervezetébe?

Elkezdtünk kísérletezni az új technológiával, és eleinte úgy tűnt, hogy főleg a műsorainkhoz kapcsolódó tartalmak készülnek majd. De olyan gyorsan felívelt a projekt, és akkora nézői bázis épült fel, hogy lassan már önálló csatornaként tekintünk rá. Önálló tartalmakat is előállítunk, amelyek megállják a helyüket 360 fokban. Hosszabb távon is biztosan készíteni fogunk kiegészítő tartalmakat a csatornáink számára, de elképzelhető, hogy önálló csatornává válunk majd saját programminggal.

 

Mi a legnagyobb sikere eddig a VR-nak a Discovery ismeretterjesztő és szórakoztató programjai esetében?

Van néhány személyes kedvencem, de a számok szempontjából az egyik partnerünkkel készített Discovery VR Atlas a legsikeresebb, amelynek epizódjai hat-hétmillió megtekintést értek el, és az utazási tartalmak iránt is felkeltették az érdeklődést. A Toyota új RAV4 hibridjének képességeit bemutató márkázott tartalom, a Let’s Go Places: Austin egyik epizódja is tízmilliónál több megtekintést ért el, ami után az ügyfél újabb sorozatokat rendelt.

Mi a VR-videók ideális hossza?

Jelenleg az öt percet tekintjük annak, több okból kifolyólag. Egyrészt a jelenlegi, egyelőre elég nehéz és kényelmetlen eszközöket sokan még nem akarják hosszabb ideig viselni. Másrészt öt perc fölött a videók mérete átlépi a gigabyte-os határt, miközben sokan mobilon nézik őket. Léteznek ugyan húszperces dokumentumfilmek, de azok szerintem egyelőre elég nagy bátorságra vallanak.

A kiterjesztett valóság (augmented reality, AR) milyen mértékben különbözik a VR-tól?

Két különböző dologról beszélünk. Egyelőre még a VR lehetőségeit kutatjuk, miközben gondolkodunk azon, hogy az AR hol kacsolódhatna be. Léteznek izgalmas demók, a Cápák hetéhez mi is készítettünk egy alkalmazást, amely révén a szobában cápák ugrálnak ránk. Az AR-t figyelemmel kell kísérni, de egyelőre még a közelében sem vagyunk a tömeges alkalmazásának.

Elképzelhető, hogy egyszer a VR-csapat áll majd elő programmingjavaslattal?

Már látunk arra utaló jeleket, hogy a VR szempontjai egyre fontosabbak. Az előttünk álló néhány év a mind szorosabb integrációról fog szólni, és el tudom képzelni, hogy kifejezetten VR-központú műsorok is készülnek majd. Arra is kíváncsi leszek majd, hogy az új Apple TV 360 fokos applikációval milyen nagy képernyőre szabott élményeket tud majd fejleszteni a Discovery.

Mi volt a Discovery számára a legfontosabb tanulság a VR kapcsán?

A legfontosabb tanulság, amit már említettem, hogy nem minden való VR-ra. Azt is megtapasztaltuk azonban, hogy a rajongóink és a partnereink is szeretik. A technológia a vártnál sokkal gyorsabban terjed, és már önálló médiumként kell tekinteni rá, amelynek tiszteletben kell tartani a saját szabályait.

Az új technológiák és applikációk promóciót igényelnek. Hogyan támogatják a Discovery VR elterjedését?

Bár örülnék neki, ha reklámoznánk magunkat, a korábban említett számokat különösebb promóció nélkül értük el. A videókat posztoltuk a Facebookon, ezáltal tudomást szerezhettek róluk, illetve néhány rendezvényen bemutattuk az applikációt, de ez nem volt tömeges. Lassan ideje lenne külön marketing-költségvetést is rendelni hozzá, ha már van 150 videónk.

Vannak olyan területek, amelyek átlag feletti mértékben vonzódnak a VR-tartalmakhoz?

Az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság után Dél-Afrikában van a legtöbb felhasználónk. Kissé meglepő módon Románia a negyedik, bár náluk már a reptéren is egy hatalmas VR-billboard fogadja az utazót.

Mi lenne a legfontosabb lépés a VR sikeréhez a jövőben?

A legnagyobb kihívás jelenleg az, hogyan lehet hatékonyan történeteket mesélni VR-ban, ez ugyanis nyerő kombináció lenne. A másik fontos terület a forgatott 360 fokos videók mellett a számítógépekkel előállított tartalom, valamint az interaktív VR. A médiumot meg kell őriznünk izgalmasnak, fenn kell tartanunk a kíváncsiságot.

(A cikk elsőként a Médiapiac 2016/11-12. számában jelent meg.)

Médiapiac

Szombat délutánig jelentkezhetnek a tévék, rádiók az NVB-nél

Szombat 16 óráig jelentkezhetnek a Nemzeti Választási Bizottságnál (NVB) azok az országos televíziók és rádiók, amelyek az Európai Parlament tagjainak, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők választásának kampányidőszakában politikai reklámot kívánnak közzétenni.

Közzétéve:

Flickr

Az alaptörvény rögzíti, hogy a demokratikus közvélemény kialakulásához választási kampányidőszakban szükséges megfelelő tájékoztatásért politikai reklám kizárólag ellenérték nélkül, az esélyegyenlőséget biztosító feltételek mellett közölhető. A választási eljárásról szóló törvény különbséget tesz a politikai hirdetés és a politikai reklám között.

A jogszabály politikai hirdetésnek nevezi az ellenérték fejében, valamely jelölőszervezet vagy független jelölt népszerűsítését szolgáló és támogatásra ösztönző, sajtótermékben (illetve az interneten és moziban) közzétett tartalmat.

A politikai reklám – amelynek a célja ugyancsak a jelöltek, jelölőszervezetek népszerűsítése – televízióban, rádióban jelenhet meg.

A választási eljárásról szóló törvény szerint a nem közszolgálati médiaszolgáltató egyenlő feltételek mellett teheti közzé a jelöltet, illetve listát állító jelölőszervezetek és a független jelöltek politikai reklámjait, közös jelölt, illetve közös lista esetén a jelölőszervezetek együttesen jogosultak a politikai reklám megrendelésére.

A politikai reklámhoz véleményt, értékelő magyarázatot fűzni tilos, közzétételéért a médiaszolgáltató ellenszolgáltatást nem kérhet, és nem fogadhat el.

A jogszabály szerint

amennyiben a közszolgálatinak nem minősülő, országosan elérhető lineáris médiaszolgáltatást nyújtó szolgáltatók (televíziók és rádiók) biztosítani kívánják politikai reklám közzétételének lehetőségét, ezt legkésőbb a kampány hivatalos kezdetéig, április 20-án 16 óráig kötelesek közölni a NVB-vel.

Külön kell megtenni a politikai reklám közzétételére vonatkozó jognyilatkozatot az EP-választásra, az önkormányzati, valamint a nemzetisági választásra.

Az európai parlamenti képviselők, valamint a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásával kapcsolatban a bejelentésnek tartalmaznia kell a politikai reklám közlésére szolgáló országos lineáris, illetve a kizárólag interneten elérhető lineáris médiaszolgáltatásnak vagy médiaszolgáltatásoknak a megjelölését és a politikai reklámok közzétételére szánt időtartamot, amely összesen nem lehet kevesebb 150 percnél.

A nemzetiségi választással kapcsolatban a bejelentésnek csak a közlésre szolgáló médiaszolgáltatás megjelölését kell tartalmaznia.

Borítókép: illusztráció

Tovább olvasom

Médiapiac

Újabb bírság az RTL-nek: erőszakos Sztárbox-jelenetek a Kanapéhuszárokban

A testület adásonként 4 millió forint, azaz összesen 8 millió forint bírságot rótt ki a csatornára.

Közzétéve:

Borítóképünk illusztráció, fotó: Pixabay

Összesen 8 millió forint bírságot rótt ki az RTL-re a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa a Kanapéhuszárok című műsorszám két epizódja miatt, miután állampolgári bejelentésre, hatósági ellenőrzést követően hivatalból indított közigazgatási hatósági eljárást a médiaszolgáltatóval szemben.

A Kanapéhuszárok vizsgált epizódjaiban a Sztárbox olyan erőszakos jelenetei is láthatók voltak, amelyek alkalmasak lehettek a tizenhat éven aluli gyermekek személyiségfejlődésének kedvezőtlen befolyásolására

– közölte a hatóság kommunikációs igazgatósága csütörtökön az MTI-vel.

A közlemény szerint a Kanapéhuszárok két vizsgált epizódjában nem az eredeti, élőben sugárzott Sztárbox-jeleneteket játszották le, hanem azok szerkesztett változatát.

A műsorszám azt mutatta be, hogy a „kanapéhuszárok”, akik között egy család is volt négy kiskorú gyermekkel, hogyan reagálnak a látottakra.

A médiaszolgáltató a Kanapéhuszárokat a III. korhatári kategóriába sorolta (tizenkét éven aluliak számára nem ajánlott), az epizódokat ugyanakkor tizenhat éven aluliak számára nem ajánlottként (IV. korhatári kategória) kellett volna klasszifikálni, figyelemmel arra, hogy a tizenhat évesnél fiatalabb kiskorúak személyiségfejlődését a műsorszámban halmozottan előforduló erőszakos jelenetek és azok következményeinek közvetlen ábrázolása, valamint az erőszakos jelenetekre és a sérülésekre reflektáló, intenzív félelmi reakciók bemutatása negatívan befolyásolhatta – írták, hozzátéve, hogy ezért

a testület adásonként 4 millió forint, azaz összesen 8 millió forint bírságot rótt ki az RTL-re.

Úgy folytatták, hogy mivel a klasszifikációs rendelkezések megsértése súlyos jogsértés, indokolt a nyilvánosságot erről minél szélesebb körben tájékoztatni, ezért a médiatanács az RTL-t a jogsértés tényéről szóló közlemény közzétételére is kötelezte, a jogsértés ismételtsége miatt pedig 50 ezer forint bírságot szabott ki a médiaszolgáltató vezető tisztségviselőjére.

Pályázati beszámoló

Közölték azt is, hogy ugyanezen az ülésén a testület elfogadta az MTVA Támogatási Irodájának a Médiatanács Támogatási Program keretében meghirdetett, médiaszolgáltatások támogatását célzó pályázati eljárásokra vonatkozó negyedéves beszámolóját.

A testület döntései nyomán az MTVA az idei év első negyedévében négy, a médiatanács által meghirdetett pályázati eljárásban (Rádióállandó2023, TVállandó2023, KMUSZ2023, Rezsi2024) nyolcvankét támogatási szerződést kötött, melyeknek köszönhetően összesen 473 694 208 forintot oszt szét a nyertes pályázók között.

Bírságot kapott a Rádió 1 Sirius

A közleményből kiderült az is, hogy a médiatanács elmarasztalta a Radio Plus Kft.-t, mert a 91,1 Rádió 1 Sirius január 19. és 25. között megsértette a szerződéses vállalásait, mivel nem tett közzé elegendő közszolgálati, továbbá a helyi közélettel foglalkozó, illetve a mindennapi életet segítő műsorszámot, műsorelemet, valamint szöveges tartalmat, a zenei művek körében irányadó vállalását pedig túllépte.

Mindezek miatt a testület 130 ezer forint bírsággal sújtotta a médiaszolgáltatót, illetve a jogsértés tényéről szóló közlemény közzétételére is kötelezte.

Elmarasztalták a Forrás Rádiót

Az ugyancsak elmarasztalt Forrás Rádió pedig azzal sértette meg a szerződéses vállalásait, hogy január 9. és 15. között nem tett közzé sem megfelelő mennyiségű hírműsorszámot, sem közszolgálati és helyi közélettel foglalkozó, illetve a mindennapi életet segítő műsorszámot, ezért a médiatanács a médiaszolgáltatót, a Turul Média Kft.-t 70 000 forint bírsággal sújtotta, és közlemény közzétételére is kötelezte – tették hozzá.

A TV2 Comedy is hibázott

Azt írták, hogy a hatóság a román társhatósághoz fordult a TV2 Comedy csatornán március 11-én reggel 9 óra 25 perctől vetített Amerikai fater című műsorszám Smikulás című epizódja miatt, mert az a magyar szabályozás alapján – tekintettel a szexualitás megjelenítésére, a trágár nyelvezetre, az erőszak-ábrázolásra, a vallást érintő kijelentésekre, a zoofíliára utalásra, valamint az alkohol- és drogfogyasztásra – alkalmas volt a tizenhat éven aluliak személyiségfejlődésének kedvezőtlen befolyásolására, miközben a médiaszolgáltató azt „A következő műsorszám csak szülői engedéllyel ajánlott” felhívással, valamint „AP” korhatári jelöléssel sugározta, ami a hazai szabályozás szerint a III. korhatári kategóriának (tizenkét éven aluliak számára nem ajánlott) feleltethető meg.

A médiatanács heti üléseinek teljes napirendje megtalálható a testület honlapján, ahogy az ülésekről készült jegyzőkönyvek, illetve valamennyi határozat is – a legfrissebbek a szükséges hitelesítési és adminisztrációs átfutási idő után lesznek nyilvánosak – áll a közleményben.

Tovább olvasom

Médiapiac

Szoboszlai Dominik – Az interjú a Spíler TV-n! (videó)

Szombat este 20:25-kor tűzi műsorára a Spíler 1 a legsikeresebb magyar focista, a Liverpoolban játszó Szoboszlai Dominikkal készült exkluzív interjúját.

Közzétéve:

MTI/EPA/Adam Vaughan

A Manchester City-Chelsea FA-kupa elődöntőt követően a Spíler 1-en szombat este 20:25-től érkezik a Szoboszlai Dominik – Az interjú. Az exkluzív filmnek fontos része a sztárjátékossal készített interjú, nem csupán a magyar válogatott csapatkapitányáról tudhatnak meg sokat a nézők, ha szombat este a Splíer 1 programját választják. Baumstark Tibor végigjárta azokat a helyszíneket, amelyek a legszorosabban kötődnek a Liverpool FC-hez. A világklasszis középpályás gondolatain és érzésein túl pedig betekintést nyerhetünk a labdarúgással mélységesen átitatott városnak, a Liverpool-nak a mindennapjaiba is.

„Szoboszlai Dominik részletesen mesél arról, hogy mi történt a Liverpoolnál, miután minden idők egyik legeredményesebb futballedzője, Jürgen Klopp néhány hónappal ezelőtt meghökkentő időzítéssel bejelentette az évvégi távozását. Benézhettünk a kulisszák mögé, így megmutatjuk a topfutball egyik legmodernebb, leginkább felszerelt edzőközpontját, meglátogatjuk a legendás Anfield stadion történelemmel és legendákkal átitatott környékét, és a Spíler TV kameráin keresztül a focirajongók azt is láthatják, amit a világon nagyon kevesen, hogy hogyan fest a mérkőzés előtti percekben a Liverpool öltözője” – árulta el Baumstark Tibor. – „A Dominikkal készült interjún túl a Premier League történetének legjobb játékosai közül is megmutatjuk néhány egykori sztár véleményét az angol bajnokság kihívásairól, és persze Szoboszlai Dominik teljesítményéről” – tette hozzá.

Vasárnap a Spíler 2 közvetítésében Szoboszlai Dominik és a Liverpool a Fulham otthonában lép pályára, majd közvetlenül utána a La Liga és az egyetemes futballvilág csúcsrangadója, az El Clásico kerül képernyőre.

Ezúttal is különleges fel- és levezető műsorral készül a Spíler stábja a rangos küzdelemre. Elismert szakértők, elvakult drukkerek és a futballszakma képviselői lesznek a La Liga műsorvezetőinek vendégei a több helyszínes, kiterjesztett valóságot is felvonultató stúdiókban, valamint helyszíni kollégáik is bejelentkeznek a műsorba, így a spanyol futball rajongóinak vasárnap érdemes a Spíler közvetítésére kapcsolniuk – ismerteti a TV2 közleménye.

Borítókép: Szoboszlai Dominik, a Liverpool játékosa az angol első osztályú labdarúgó-bajnokság Liverpool-Crystal Palace mérkőzésén a liverpooli Anfield Road-i Stadionban 2024. április 14-én

Tovább olvasom