2015. október 05.

A VW-krízis médiavisszhangjának elemzése

Az Observer kvantitatív elemzése szerint a témában az online felületek domináltak, és általánosságban elmondható, hogy a hazai média némi fáziskéséssel követte az ügyet.

Az Observer elemzésében a 2015. szeptember 18-tól szeptember 23-ig terjedő időszak médiamegjelenéseit vizsgálta a nyomtatott és online sajtóra, valamint a rádió- és televízióadásokra vonatkozóan. Vizsgálatuk azokra a megjelenésekre terjedt ki, amelyekben arról adtak hírt, hogy a Volkswagen tudatosan manipulálta az Egyesült Államok Környezetvédelmi Hatósága (EPA) hivatalos károsanyag-kibocsátási tesztjét.

A Volkswagen kríziskommunikációjának első szakaszában összesen 421 megjelenést regisztráltak.

A Volkswagen-botrány szeptember 18-án este érte el a magyar médiát, ekkor a pcworld.hu számolt be elsőként és egyedül az Egyesült Államok Környezetvédelmi Hatósága (EPA) közleményéről. A hétvége folyamán (19-20-án) online felületek, alacsonyabb intenzitással számoltak be a Hatóság közléséről, a két nap alatt összesen 21 cikk jelent meg. Az első hivatalos közlemény a vállalat részéről vasárnap (20-án) érkezett, melynek kapcsán a híraktivitás tekintetében 21-én mérsékeltebb emelkedés következett be, 47 megjelenés foglalkozott a témával. Ezen a napon is – 4 kivételtől eltekintve - online forrásokban dominált a hír.

Ezt követően szinte felrobbant a hazai média, kiugró számban foglalkoztak a témával, 22-én 140, 23-án pedig 212 megjelenésben. Mindhárom médiatípus (RTV, újság, online) fokozottabb érdeklődést mutatott ezeken a napokon, amely több esemény láncolatával hozható összefüggésbe. 22-én a nyomtatott sajtóban még döntően Martin Winterkorn közlését ismertették, ugyanakkor egyre több online forrásban számoltak be Michael Hornnak, a Volkswagen csoport amerikai elnökének megszólalásáról is.

Nagyobb médiavisszhangot kapott a Volkswagen 22-én kiadott közleménye, melyben már konkrét számok is napvilágot láttak: a társaság közlése szerint világszerte körülbelül 11 millió autója lehet érintett a botrányban. Emellett 22-én két külföldi médiaforrás cikke váltott ki magasabb megjelenésszámot: aznap a Die Welt cikkét 11 alkalommal, míg a The Wall Street Journal írását 15 alkalommal vették át a magyar médiumok.

23-án volt mérhető a vizsgált időszak legnagyobb híraktivitása. A megjelenések többsége összefoglaló jellegű volt, emellett nagyobb szerep jutott a gazdasági hatásokról szóló elemzéseknek, a részvényárfolyamok alakulásáról szóló híreknek is, elsősorban a gazdasági tematikájú online felületek jóvoltából. Két olyan momentum volt, amely erősebben felkeltette a médiumok érdeklődését: egyrészt az olasz környezetvédelmi miniszter megszólalása, másrészt Martin Winterkorn lemondása. Ez utóbbi generálta a legtöbb megjelenést, összesen 51 alkalommal foglalkoztak vele a médiumok. A Volkswagen AG elnökének lemondásáról első ízben az index.hu számolt be a magyar médiában, 23-án délután.

A vizsgált időszakban a Volkswagen-botrány megjelenéseinek 16 százaléka RTV médiumokban, 5 százaléka nyomtatott sajtóban, 79 százaléka pedig online felületen realizálódott. Az online felületek dominanciája a tájékoztatásban végig fennmaradt. A nyomtatott sajtót 21-én csak a Magyar Idők képviselte, mely első nyomtatott lapként számolt be az eseményekről. Ezek után 22- én és 23-án is 9-9 esetben informáltak a lapok a botrányról. A regionális sajtótermékek közül a Kisalföld 2, míg a Nógrád Megyei Hírlap 1 cikket tett közzé. Az RTV médiumok aktivitása ugyancsak 22-én illetve 23-án emelkedett meg, legtöbbször Martin Winterkorn lemondásáról számoltak be.

A Volkswagen-botrány főbb eseményei a kríziskommunikáció első szakaszában (Forrás: Observer)

Az RTV felületeken 69-szer jelent meg a téma. Az Inforádió 17, a Hír TV 13, a Class FM 6, a Jazzy Rádió 5 alkalommal tudósított róla. A nyomtatott sajtó 19 alkalommal írt a botrányról, a Magyar Idők 5, a Magyar Nemzet 3 esetben számolt be róla. Az online portálokon 333 alkalommal szerepelt a téma. A legtöbb híranyag, összesen 20 a portolio.hu oldalon jelent meg. A privatbankar.hu 18, a 24.hu és a napi.hu 15-15, míg a hvg.hu és a profitline.hu 12-12 cikket közölt az eseményekről. A vezető online portálok közül az index.hu 5-ször, az origo.hu 8-szor tájékoztatott az ügy alakulásáról.

Kémikus tematikus nap a Da Vinci TV-n!

20 órája

Szeptember 21-én szombaton délután a kémia varázsát hozza el a gyerekek számára a Da Vinci TV. Szó lesz mindenről, amit az anyagok változásaival foglalkozó természettudománnyal kapcsolatban tudni lehet.