Az internet-felhasználók 82 százaléka hallgat zenét a videómegosztón. A vita ezúttal akörül lángolt fel, hogy tényleg promóciós célokat szolgál-e az ilyen típusú tartalomelérés, és ennek fényében korrekt jogdíjat fizet-e a szolgáltató.

A nemzetközi zeneipart képviselő IFPI az Ipsosszal közösen végzett kutatást az internetezők zenehallgatási szokásairól. Az eredmények alapján a 16-24 éves korosztály 92 százaléka olyan zenét hallgat a YouTube-on, amelyet egyébként is ismer. (A teljes jelentés mellékelten letölthető.)

Ennek fényében nem helytálló a YouTube azon állítása, hogy elsősorban promóciós célokat szolgál – mondja David Price, az IFPI kutatási igazgatója. És így az sem indokolható, hogy a videómegosztó miért működik a hagyományos zenei jogdíjrendszereken kívül, hiszen így értékaránytalanság alakul ki más on-demand szolgáltatókkal, például a Spotify-jal vagy az Apple Music-kal szemben.

Frances Moore, az IFPI vezérigazgatója ehhez még hozzáteszi, hogy a YouTube a „safe harbour” egyezmények mögé bújva tudja kivonni magát a tisztességes jogdíjfizetés alól, miközben ezeket az egyezményeket eredetileg nem olyan szolgáltatásokra tervezték, amelyek aktívan zenét szolgáltatnak a felhasználóik többsége számára.

A YouTube a Financial Times-ban cáfolta a megállapításokat, mondván egy átlagos felhasználójuk havonta kevesebb mint egy órát tölt zenefogyasztással, ami jelentősen kevesebb, mint más platformok hasonló adata. Ráadásul az összes zenei tartalomnak csupán kevesebb, mint 20 százalékára találnak rá közvetlen kereséssel, a zenék többségét a YouTube ajánlási algoritmusa segítségével érik el.

Forrás: Warc.com: Music industry clashes with YouTube

Születéssel hozott traumák

13 órája

Idén ősszel is különleges témával jelentkezik a Cseke Eszter és S. Takács András dokumentumfilm-sorozata.