2011. október 21.

BrandFestivál: digitális trendek, melyekről alig tudunk valamit

A digitális világ aktuális buzzwordjeit kevéssé értjük, és gondjaink vannak a megfelelő alkalmazásukkal - derült ki Andy Cameron előadásából.

A digitális világ aktuális buzzwordjeit kevéssé értjük, és gondjaink vannak a megfelelő alkalmazásukkal - derült ki Andy Cameronnak, a Wieden + Kennedy London interaktív kreatívigazgatójának előadásából.

Andy Cameron a digitális kommunikáció aktuális divatszavait vette végig előadásában a BrandFestival első napján, s mint kiderült, ezekben valóban van lehetőség, ám gondot okoz, hogy kevésbé értjük a mechanizmusaikat, mintsem hogy valóban hatékonyan és sikeresen lehetne ezeket a gyakorlatban használni.

A közösségi médiával kapcsolatban például gyakorlatilag senki nem kérdőjelezi meg, hogy az alapvetően átalakítja a kommunikációt, akár felhasználók közötti, akár márkák és felhasználók közötti formájáról van szó. Miközben viszont folytonosan az új modellekről beszélünk, elfeledkezünk a "forradalom" lényegéről, mégpedig arról, hogy emberekről van szó, és nem modellekről - derült ki a szakember szavaiból.

A közösségi médián belül külön gondot jelent a közösségi ajánlások mechanizmusainak megértése és megfelelő kiaknázása is, pedig a Facebook mostanra erre építette fel a sponsored stories reklámformátumot. Ennek lényege, hogy a felhasználó posztol valamit, ezt adja el tulajdonképpen a Facebook a márkának, amely "megszponzorálja" a posztot, amely így ilyen formában jelenik meg a barátok felé. Ily módon a felhasználó "határozza meg" a célcsoportot, hiszen az ő ismerettségi köréről van szó.

Szintén részlegesek az ismereteink a "kétképernyős jelenségről", azaz a televíziós képernyő és a közösségi média szimultán használatáról. Pedig alapvető átalakulást jelent, hogy a műsorfolyamot megszakító rövid üzeneteket olyan márkaüzenetek váltották fel, amelyek a műsorokkal párhuzamosan, folyamatosan jelennek meg. Ez a bevonódást, az elköteleződést is folyamatossá teszi a korábbi megszakítások után. "Most a Twitter vagy a Facebook az a szoba, ahol az emberek megosztják másokkal a dolgokat", így a Wieden + Kennedy kreatívja.

Gyakori hívószó a briefekben a gamification, azaz a játékok mechanizmusának marketingbe, illetve tágabb értelemben a cég egész működésébe való beépítése  is, amely éppen azért került előtérbe, mert olyan elkeseredetten keresik a márkák a fogyasztók bevonásának, elkötelezésének módját. Miközben a játékoktól, a játékipartól sokat lehet erről megtudni, a gamification sem csodaszer. Cameron a Foursquare-t hozta példának, amely népszerűsége mellett sem talált eddig valóban meggyőző üzleti modellt.

Némileg meglepő módon az integráltság fogalma is Cameron gyűjteményébe került. Miközben minden szolgáltató, hirdető és médiatulajdonos integráltként igyekszik eladni a portékáját, valójában a legtöbbször gőzünk sincsen arról, hogyan lehet jó integrált kampányokat tervezni és megvalósítani. Gondot jelent például egy integrált ötlet  kényszerű "szétszedése" is, ami a változásokhoz alkalmazkodni képtelen ügynökségi piaci struktúrákból, a begyepesedett hirdető-ügynökség kapcsolatokból, vagy bizonyos médiatípusok rugalmatlanságából eredhet többek között. Pedig a szakember szerint az integráció egyik legklasszabb példája egy jól sikerült lasagna. Hogy miért? "Nem  a besamell, nem a hús vagy a tészta teszi, hanem az egész együtt".

Andy Cameron szerint tehát az a helyzet, hogy a szavak, melyekkel nap mint nap dobálózunk,  nem mindig kapnak hatékony, valós tartalmat. Az persze, hogy nem ismerjük teljesen e fogalmak gyakorlati működését, nem is akkora gond, ha arra gondolunk, hogy kísérletezni jó. "Kell az érdekesség, kell az ismeretlen" - zárta előadását.

Megérkezett az új IKEA katalógus

16 órája

A világ legnagyobb, 190 millió példányszámban nyomtatott lakberendezési magazinjának, az új IKEA katalógusnak a középpontjában az áll, mennyire sokféleképpen élünk.