Sz.D. 2012. április 02.

Büntetést kaptak a Heti Válasz munkatársai

Borókai Gábor főszerkesztő újabb cikkel jelentkezett, melyben bejelentette, hogy büntetést rótt ki az államfő plágiumáról szóló publicisztika kapcsán.

Borókai Gábor főszerkesztő újabb cikkel jelentkezett, melyben bejelentette, hogy büntetést rótt ki az államfő plágiummal szerzett doktori címéről szóló publicisztika kapcsán munkatársaira. Elismerte, hogy a lap sokat rombolt presztízsén az elmúlt napokban.

"A Heti Válasz az elmúlt napokban sikeresen rombolt presztízsén, azon a képen, amelyet szisztematikus munkával, évek alatt épített fel" - ezekkel a szavakkal kezdődik az a cikk, ami a múlt héten pénteken jelent meg a jobboldali hetilap weboldalán Borókai Gábor főszerkesztő tollából. Az írás egyébként azóta némiképp frissült, április 1-jén 23 óra 14 perckor végeztek rajta legutóbb módosítást.

Borókai a cikkében azzal az esettel foglalkozik újból, hogy a múlt héten először levetette Stumpf András Hajrá, Elnök úr! című véleménycikkét, majd másnap a publicisztika mondandójához hasonlót némikép finomítva, az utolsó bekezdést levágva tette azt ismét elérhetővé a hetivalasz.hu-n, a cikk eltávolítását azonban észlelte az internetes szféra, amely a történteket cenzúraként értékelte. (A cikk eredeti változata több más weboldalra, például ide is felkerült.) Érdekesség, hogy Stumpf cikkével kapcsolatban Borókainak épp azzal a bekezdéssel volt a legfőbb gondja, amiben a szerző egy valódi PhD megírását javasolta a három hónapos vizsgálódást követően doktori címétől megfosztott Schmitt Pálnak, aki péntek esti köztelevíziós interjújában éppen azt jelentette be, hogy megpróbálkozik egy PhD megszerzésével.

Borókai a legújabb cikkében azt írja: Stumpf Andrást korábban arra kérte, hogy ha közjogi méltóságokkal kapcsolatban ír publicisztikát, arról előzetesen értesítse a főszerkesztőt. Szerinte ezt Stumpf elmulasztotta, és a honlapjuk felelős szerkesztője nem látta az írást előzetesen, csak az ügyeletes munkatárs, aki az otthonról küldött cikket feltette. Borókainak egyébként nem tetszett Stumpf írása, mert nem tudott azonosulni annak hangsúlyaival, "valamint hátba veregetős, olykor nyegle, az elnököt újabb dolgozat írására biztató stílusával".

"A történtek után büntetést szabtam ki az online felelős szerkesztőre, aki az írást rendelte, de azt nem olvasta el, illetve nem értesítette annak sem készültéről, sem tartalmáról a belpolitikai rovatvezetőt, a lap felelős szerkesztőjét és a főszerkesztőt, holott az ügy súlya ezt indokolta volna. És büntetést szabtam ki Stumpf Andrásra, amiért kérésemet nem teljesítette, majd félrevezető Facebook-bejegyzésével súlyosan csorbította a hitelességemet" - közölte a főszerkesztő, aki szerint a történet munkahelyi ügy, de roppant kínos, mert "nem arról szól, hogy a Heti Válasz egy fontos kérdésben az első között mit mondott, hanem egy belső működési zavart tükröz".

Borókai szerint az eset tanulsága az, hogy az újságírói szabadság nem nélkülözheti a felelősséget, és hogy csapatjáték nem művelhető egyedül.

A cikk és a történtek egyébként meglehetősen felkorbácsolták a Heti Válasz olvasóit. A lap Facebook oldalán néhány olvasó a főszerkesztő lemondását követelte, míg mások egyetértettek Borókaival.

 

Borókai Gábor, a Heti Válasz főszerkesztője olvasói levélben reagált a cikkünkre, amely ezen a linken érhető el.