2010. augusztus 05.

Elkelt a Newsweek

Fél évszázaddal a vásárlás és negyed évvel a tárgyalások kezdete után végül eladta a Newsweeket a Washington Post Co.

Fél évszázaddal a vásárlás és negyed évvel a tárgyalások kezdete után végül eladta a Newsweeket a Washington Post Co. A vevő a kilencvenes éveiben járó Sidney Harman, aki a média egy teljesen más szeletében lett világhírű egykoron, ő készítette az első sztereó autórádiót. A Newsweek-ügylet bírálói szerint a vevőnek akár az is megérheti, hogy veszteséges legyen a magazin. Feltéve, hogy sikerül a családi politikai szócsövévé alakítani.

Az eddigi tulajdonos első embere már az év elején jelezte: nem látják, miként tehetnék nyereségessé a nagy renoméjú médiumot. Amelynek vételárát nem tették közzé, de bennfentesek szerint egyetlen dollár (valamint a tetemes adóssághalmaz átvállalása) árán cserélt gazdát a hetilap. A vevő a kilencvenes éveiben battyogó Sidney Harman, aki a média egy teljesen más szeletében lett világhírű egykoron, ő készítette az első sztereó autórádiót.

Drámai helyzetet kell kezelnie az új gazdának. A Newsweek közel 45 millió dollárnyi működésieredmény-mínuszt halmozott fel 2007 óta, ennek negyede 2010 első három hónapjában keletkezett. A trendek korántsem kedvezőek: tavaly a print kiadás hirdetési bevételeinek kétötöde párolgott el, a példányszám körülbelül harmadával (kétmillió közelébe) zuhant. Ennek egyik oka az volt, hogy újrapozícionálták a lapot, a tájékozott nagyvárosi olvasóréteg igényeihez szabva azt. Hátha az őket megcélzó hirdetők energikusabban töltik fel a kiadó kasszáját.

Az új tulajdonos máris jelezte: nemzeti kincsnek tekinti az orgánumot, s ennek megfelelően is bánik vele. A kalapját - egyelőre - csak John Meacham főszerkesztőnek kell vennie, a mintegy 350 munkatárs zömét pedig megtartják. Aki mégis beleesne a szórásba, annak még a Washington Post Co. fizet búcsúpénzt. Más kérdés, mennyivel járt jobban a lap, hogy nem az Avenue Capital Group nevű pénzügyi alap vette meg. (Ez utóbbit azért kosarazta ki a Post, mert nem tetszett nekik, hogy a kérő egy olyan bulvár-hetilap kiadója, mint a National Enquirer.) Harman ugyanis nem járatlan a politikában: ha csak egy rövid ideig is, de 1977-78-ban Jimmy Carter elnök kereskedelmi államtitkár-helyettese volt, neje pedig demokrata párti képviselőként ma is a kongresszus padjait koptatja. Így pedig – állítják a kritikusok – a vevőnek akár az is megérheti, hogy veszteséges legyen a magazin. Feltéve, hogy sikerül családi politikai szócsövévé alakítani.

Május elején számolt be portálunk arról, hogy fél évszázad után – nem sokkal egy radikális átalakítást követően - eladja a Newsweeket a Washington Post Co.

A kiadó egy helyi befektetési bankot bízott meg azzal, hogy találjon vevőt a patinás, de évek óta veszteséget termelő, amely tavaly a 2008-asnál negyedével kevesebb hirdetési bevételt termelt. A lap előállítása került sokba, de az érdeklődésen nyomot hagyott a mindent (szinte) valós időben közvetítő online sajtó térnyerése is. A kiadó múlt decemberben 29, egy évvel korábban „csak” 16 millió dolláros mínusszal zárta az esztendőt. Az 1933-ban alapított Newsweek a hatvanas évek elején került a Washington Post Co.-hoz.

″Az Index marad, ami volt″

13 órája

Évek óta a frontvonalban érezzük magunkat. Mint egy világháborúban. Hol a Vörös Hadsereg söpör át rajtunk, hol a Wehrmacht, mi meg csak kapkodjuk a fejünket - kezdik a szolgálati közleményüket.