2011. április 04.

Médiapiac 2011: innováció és visszafogottság

Az innovációra mutatkozik igény ügyfél és ügynökségi oldalról, azonban ha ilyet ajánl a médiatulajdonos, többnyire már óvatosság a válasz.

Nem dőlt még el, hogy azoknak a médiatulajdonosoknak lesz-e igazuk, akik ″leszegett fejjel″ mennek előre az eddigi pályán, vagy akik már aktívan kísérleteznek az egyelőre pénzt inkább vivő, mint hozó új platfomokkal - derült ki a Médiapiac 2011 konferencia médiatulajdonosi kerekasztalán. Az innovációt igénylik az ügyfelek és ügynökségek, de ha ezekkel áll elő egy médiatulajdonos, akkor többnyire már visszafogottak. Persze relevánsabb kutatásokkal bármely médiatípusnál lehetne jobb pozíciókat elérni.

A Média és üzleti modellek kerekasztal (is) az útkeresésről szólt a Médiapiac 2011 konferencián. Kádár Tamás, az Est Media Group leköszönő ügyvezetője elmondta: jó figyelni az amerikai trendeket, vagy látni az olyan kísérleteket, mint a The New York Times fizetős rendszere, ugyanakkor a magyar piac nem az Egyesült Államok, így korántsem biztos, hogy ugyanaz működik itthon is. Hozzátette: az sem világos, hogy azok a hagyományos médiatulajdonosok járnak jelenleg jó úton, akik "leszegett fejjel" mennek tovább az eddigi pályán, vagy azok, akik már most a különböző újszerű digitális kiterjesztéseken pörögnek.

Hivatal Péter, a Metropol vezére szerint is jósnak kell lenni a megfelelő üzleti modell megtalálásához. A reklámpiacon az is gondot jelent, hogy régebben kisebb "dózis" is elég volt, hogy a reklám elérje a kívánt hatást a fogyasztónál, mostanra viszont "több oldalról kell őt támadni". Úgy látja, a reklámok hatékonyság-csökkenésében a médiapiac szereplői a hibásak, mivel "mi tettük 'alkoholistává' a fogyasztót".

A fizetős tartalom polémia sok esetben felszínes, derült ki a megszólalaásokból. Más-más esélyek vannak például az életképes táblagép tartalom kialakítására attól függően, hogy egy sajtótermék milyen témájú és periodicitású. A magazinok például messze könnyebb helyzetben vannak ezen a platformon, mint a napilapok. Ezért tehát nem lehet egyetlen üdvözítő modellről beszélni.

A tartalmak monetizálása nemcsak a digitális világban nehéz kérdés. Simon Zsolt, a TV2 vezére kiemelte: szeretjük ingyenesnek látni a tévés tartalmakat, holott azokért fizetünk, a kábelszolgáltatókon keresztül. Számos piacon maga a fogyasztó álílthatja össze a maga pay-TV csomagját, itthon egyelőre ez nem működik. A nagy kertévék számára jelenleg fontos kérdés, hogy milyen tartalmakkal, milyen platformokon tudják tartalmaikat pénzzé tenni.

Mihók Attila, a Ringier ügyvezetője megismételte azt a korábban is hangoztatott alapállítását, hogy lehetnek olyan fizetős tartalmi modellek a neten, ahol a fogyasztó nem közvetlenül a tartalomért fizet, így nem is érzékeli, hogy az nem ingyenes. Ez a kábeltévés piac online közegbe importálását jelentené, amire van már példa Németországban: a T-Mobile előfizetői olyan tartalmakat (sportot) kaphatnak ingyen, amit mások nem.

A médiacégek vezetői szerint nehézséget okoz, hogy nem látható pontosan, milyen jövedelemtermelő képessége van az egyes médiacsatornáknak, s azokon milyen hirdetési formátumok sikeresek és hatékonyak igazán. Simon Zsolt szerint nem szabad lebecsülni az új lehetőségeket, de még a klasszikus médiában is vannak kiaknázatlan területek. Lehetőséget jelentenének a relevánsabb, az ügyfelek gondolkodását jobban leképező kutatások. Ezek hiányában ugyanis gyorsabban áramlik ki a pénz a hagyományos médiából, mint ahogy annak hatékonysága csökken.

Hirdetési szempontból van igény az újszerű megoldásokra, ezt az ügyfelek, ügynökségek igénylik, ám Vaszily Miklós, az Origo vezérigazgatója úgy látja: ha a médiatulajdonos merészebb ötleteket visz, akkor a leggyakrabban tartózkodás, óvatosság a válasz. "Mérhetővé kell tenni a hatákonyságot, megfelelő KPI-ok kellenek. A CT nem az" - tette hozzá. Mihók Attila szerint a büdzségazdák gyakran hajlanak a leegyszerűsítésre, amin a médiaoldal piaci edukációval tud segíteni.

A csapdahelyzet jól látható: elvileg van igény az innovációra, a gyakorlatban azonban ezek a megoldások nehezen monetizálhatóak. Az elérés és az érzelmi kötődés pénzzé tétele elengedhetetlen a jó tartalmak előállításához, ezek hátán lehet ugyanis megfelelő bevételekhez jutni. Ha ezt nem finanszírozza meg a piac, a modell szétesik - foglalta össze Vaszily Miklós.

Megérkezett a Cinemax Pak a UPC kínálatába

19 órája

Az egyedi Cinemax és Cinemax 2 csatornák a legismertebb filmeket és sorozatokat, a legnépszerűbb színészeket, valamint a legjobb történeteket hozzák el a világ minden tájáról.