2011. április 19.

Profitált a válságból a mozi

Kiss Zsuzsannát, a New Age Advertising országmenedzserét kérdeztük a mozimédia kilátásairól annak nyomán, hogy a CCI felvásárolta a Palace Cinemast.

A mozinak nem tett rosszat a válság, sőt - derül ki Kiss Zsuzsanna, a New Age Advertising mozireklám-kereskedőház országmenedzserének szavaiból. Miután a CCI megvette a Palace hálózatot, itthon 91 százalékos piaci részre tett szert a közös médiaértékesítő ház. A médiatípus ugyan piciny szeletet hasít ki a reklámtortából, de a tévé hátán jól lavírozott a recesszióban. A jövőt a digitalizáció és a 3D jelenti: ezek olyan hirdetőket is bevonzottak a moziba, akik eddig távol maradtak.
Kiss Zsuzsanna

Mi áll amögött, hogy a Cinema City International (CCI) felvásárolta a Palace Cinemas láncot? A válság adott lehetőséget, vagy nem fér el ennyi szereplő a mozis piacon?

A CCI számára fontos, hogy piacvezető legyen, a mostani akvizíció nyomán Európa harmadik legnagyobb mozilánca lett. Az izraeli piacon túl hat országban vannak jelen, ebből ötben – Magyarország, Lengyelország, Csehország, Románia, Bulgária – az akvizíció előtt is ott voltak, a szlovák felvásárlással pedig új piacot is szereztek maguknak.

Ami Magyarországot illeti, a CCI folyamatosan fejlődni akart, ahogyan nemzetközileg is, Budapesten viszont nem sok lehetősége volt, mivel a piac már telített volt. A Hollywood Multiplex mozikért mindkét nagy lánc versenyben volt, és végül a Palace futott be. Itthon a médiaértékesítést végző New Age Advertising piaci részesedése 91 százalékos lett, a többi országban ennél alacsonyabb (Csehországban 54%, Romániában 59%, Szlovákiában 35%, Lengyelországban 70% és Bulgáriában 35%)

 

Úgy tudjuk, már évekkel ezelőtt felmerült, hogy eladhatják a Palace-t. Miért volt most jó a pillanat a tranzakcióhoz?

A Palace Cinemast pénzügyi befektető tulajdonolta, akinek az a lényeg, hogy az üzlet minél nagyobb profitot eredményezzen, és aztán kedvező áron tudja továbbadni. Tudomásom szerint körülbelül két évig tárgyaltak a felek, mielőtt létrejött a tranzakció.

 

Hogyan néz ki a helyzet a magyar piacon azt követően, hogy a magyarországi mozik és a kapcsolódó reklámértékesítő házak egyesültek?

Az általunk kommunikált 91 százalékot a honi multiplex mozik látogatószámához képest kell érteni. A magyarországi felvásárlás részleges, a Palace Mozi Kft. nem a CCI tulajdona, viszont a médiaértékesítést a New Age Advertising keretében oldjuk meg.

A Kantar Media listáras adatai alapján 2010-ben a mozis reklámpiac összbevétele kicsivel több mint 2,8 milliárd forint volt. Az látszik, hogy a válság nem volt hatással sem a mozik látogatottságára, sem a mozi, mint hirdetési médium használatára. A látogatottság az előző évben kb. 4-5 százalékkal nőtt, míg a mozimédia olyan 7-10 százalékkal bővíthette a bevételeit.

A legdurvább válságidőszakban a mozimédia 30 százalékos növekedést élt meg, tehát kifejezetten jót tett ennek a szegmensnek a recesszió. A látogatottságnál is az látszott, hogy miközben sokak szerint a jegyek drágák, mégis a mozi benne maradt abban a néhány szórakozási formában, amire a nehéz időkben is költöttek.

 

Hogyan néz ki a céges struktúra az egyesülés után?

A Cinema City International esetében két nagy cég tartozik a magyar szervezethez: a Forum Hungary és az IT Magyar Cinema. Előbbihez tartozik a filmforgalmazás, utóbbihoz pedig minden mozi üzemeltetési és marketing tevékenység, illetve a mozi média sales house a New Age Advertising.

Mivel az egyesülés friss fejlemény, így a szervezeti struktúra csak most véglegesedett, a médiaértékesítési vonalon is. A jövőben pedig változás várható a CCI arculatában is, amit az összes most felvásárolt moziban átvezetnek a jövőben, az ütemezésről azonban még nincsenek pontos információink.

 

A hirdetők számára mit jelent praktikusan a két reklámértékesítő ház, a New Age Advertising és a Palace Media összevonása? Ha jól tudom, már versenytársakként gondolkodtatok azon, hogy közös csomagokat kínáltok.

Az elmúlt években a két cég kiegyenlítette egymást, a Palace Budapesten, a CCI vidéken volt erősebb. Az, hogy egy hirdető kivel szerződött, nagyban függött a kampánycéljaitól: országosan akar kommunikálni, vagy csak a fővárosban. Most minden igényét egy helyről tudjuk kiszolgálni, jobban lehet válogatni a mozik közül, ezáltal targetálhatóbbak a kampányok. Minden mozinak megvannak a maga specialitásai, ezeket egy kézből kínálva könnyebben fel lehet használni hirdetői oldalról is.

 

A mozi kicsinyke szeletet hasít ki a reklámpiacból. Mennyire veszik komolyan az ügyfelek?

Ügyfélfüggő. Van olyan hirdető, amelynek a költésében nagy súlyt képvisel a mozi, mert a célcsoportja – a fiatalok, fiatalos felnőttek – megegyezik a mozi célcsoportjával. Persze sajnos nem ez az általános.

Az ügyfeleknek többnyire éves szinten van valamiféle elképzelésük, hogy mennyit szánnak mozira. Aztán mikor meglátják, milyen jó eredményeket tud mutatni egy mozis kampány, és a márkájuk milyen sikerfilmek környezetében jelenik meg, akkor kész a szerelem. Egyébként az is a válság tanulsága volt: nagyon célzott csomagokkal, gyakorlatilag filmre lebontva lehet sikert elérni, így minimális a meddőszórás is.

 

Mely médiatípusokkal versenyez a mozi?

Nem versenytárs, hanem kiegészítő a viszony, de mégis a tévé a legfontosabb médiatípus, amelyre figyelnünk kell. Van olyan cég, amelyik például csak moziban és interneten hirdet, de inkább az a jellemző, hogy a tévékampányokhoz kapcsolódóan indulnak mozis aktivitások.

 

A válság alatt a hirdetők konzervatívabbak lettek, ami a tévébe terelte (vissza) a pénzeket. A kiegészítő jelleg ellenére ti éreztetek emiatt kivonulást, vagy éppen fordítva?

Mi jól jártunk ezzel a folyamattal, sőt, volt olyan, hogy a tévékampány egy részét csoportosították át mozira az ügyfelek.

 

Milyen kitörési pontokat látsz a mozi számára? Itthon 1-1,5 százalékon küzd a szegmens a reklámpiacon.

Mind nézői, mind hirdetői szempontból a digitális technológia és a 3D az elsődleges fejlesztési út. Ez az, ami újra elindította a mozit: vannak olyan hirdetők, akik a 3D szpotok miatt jöttek be vagy vissza a mozis piacra.

 

A 3D mizéria elég költséges.

Nem feltétlen. Ráadásul a nézők is szeretik: a 3D-s filmek nagyobb telítettséggel futnak. Csak egy példa: amikor a Jégkorszak kijött hagyományos és 3D formátumban is, akkor utóbbira keltek el először a jegyek, és amikor azok a helyek elfogytak, a nézők átmentek a 2D-s termekbe. De szemléletes példa az is, hogy a Moziünnep alatt a 3D filmek is teltházat hoztak, pedig azokat nem is kedvezményes áron vetítették.

 

Hogyan látod az idei évet?

Mivel a mozi mindig az utolsó médiumok egyike, amelyre vállalásokat kötnek a hirdetők, így nehéz megmondani. Ugyan van némi bizonytalanság, de látjuk a pozitív hozzáállást. Ebben az időszakban nagyobb potenciált látok a hirdetési piacban, mint egy éve ilyenkor.

″Az Index marad, ami volt″

4 órája

Évek óta a frontvonalban érezzük magunkat. Mint egy világháborúban. Hol a Vörös Hadsereg söpör át rajtunk, hol a Wehrmacht, mi meg csak kapkodjuk a fejünket - kezdik a szolgálati közleményüket.