2017. január 17.

Így kerestek a dalszerzők tavaly

Tizennyolcezer új dal, 15,5 ezer jogdíjban részesülő szerző és jogutód, 8,6 milliárd forint jogdíj – az Artisjus közzétette a 2016-ra vonatkozó éves zenepiaci statisztikáját.

Az Artisjus a zeneszerzők és szövegírók közös jogkezelőjeként hatalmas zenei adatbázist gondoz, és minden évben több millió elhangzási adatot vizsgál meg. A zeneművek lejátszását felhasználási csatornánként méri – rádió, televízió, élőzenés rendezvények, hangfelvételek, online zenehallgatás –, majd ezek alapján végzi el a jogdíjfelosztást.

Négy évnyi zene hangzott el tavaly

Az Artisjus 558 444 különböző zenemű (dal, szám) elhangzását azonosította be és dolgozta fel 2016-ban; ha mindezt egyhuzamban játszanánk le, 4 éven keresztül zenét hallgatnánk éjjel-nappal. Az elhangzások után járó jogdíjakat az Artisjus kifizette a jogosultaknak - így összesen 8,627 milliárd forintot osztott fel a dalok, zeneművek szerzői, illetve a jogutódok részére.

2016-ban a kifizetések során összesen 15 563 magyar szerző és jogutód részesült jogdíjban.

A havi bruttó jogdíj összege alapján az egyes jogosultak megoszlása a következő:

  • 1 millió Ft felett: 33
  • 500 000 Ft és 1 millió Ft között: 75
  • 100 000 Ft és 500 000 Ft között: 613
  • 50 000 és 100 000 Ft között: 558
  • 5000 és 50 000 Ft között: 3062
  • 500 és 5000 Ft között: 3939
  • 500 Ft alatt: 7283

A rock’n’roll-t beelőzte az elektronikus zene

A tavalyi évben 18 030 új zeneművet regisztráltak a magyar szerzők az Artisjusnál. Ez a szám közel azonos a tavalyelőtt bejelentett dalok mennyiségével (18 348), de a zeneművek műfajának eloszlási arányában lényegi változások észlelhetőek. Míg a 2015-ös és 2014-es években az electro/dance és a rock műfajok fej-fej mellett haladtak, a tavalyi adatok alapján már új felállás körvonalazódik. 2016-ban a bejelentett új dalok mindössze 11%-a volt rockzene, így a 14%-ot elérő electro/dance stílus leelőzte. Az első helyen még mindig a popzene áll (21%), de az alternatív, a világzenei és a hiphop műfaj is meghatározó, 8-9%-os részesedéssel.

A regisztrált dalok nemcsak műfaji szempontból mutattak újat, de a szerzők kooperációja terén is. 2016-ban az Ol’Starz ’Óvakodj utókor’ című szerzeményénél 20 alkotó működött közre. Közülük az egyik Busa Pista, aki egyébként is kitűnik a magyar könnyűzenei szférában, mivel a tavalyi év folyamán összesen 43 társszerzővel működött együtt különböző zeneművek kapcsán.

Többet hallgatunk magyar szerzőket

Az Artisjus nemcsak a magyar zeneművek felhasználása után járó jogdíjakat, hanem a külföldi szerzőjű művek lejátszásait is számon tartja, és menedzseli a kifizetéseket. Az adatok azt mutatják, hogy a korábbi évek tendenciája folytatódik: egyre nagyobb teret nyer a hazai zene. Már tavalyelőtt is közel hasonló arányban voltak a magyar és a külföldi dalszerzők műveiért járó jogdíjösszegek, 2016-ban viszont egyértelműen a hazai szerzők dalainak oldalára billent a mérleg. Élőzenei lejátszás esetén 60%, a kiadott hangfelvételeken pedig 66% a magyar szerzőjű dalok aránya, ami azt eredményezte, hogy az összes jogdíjkifizetésben a magyar dalok aránya elérte az 52%-ot, míg 2015-ben még csak 49% volt.

Magyar-külföldi arány jogdíjnemenként:

  • élőzene: 60-40
  • rádió: 44-56
  • TV: 46-54
  • hangfelvétel: 66-34

Hamarosan Debrecenben is elindul a Taxify

17 órája

Már toborozza a sofőröket a Taxify és pár héten belül indul a szolgáltatás tesztüzeme Debrecenben - olvasható a lapunknak elküldött közleményben.