2012. április 24.

Így kommunikálnak a színházak a neten

A Next Wave végzett kutatást a Katona József Színház megbízásából. A Facebook a ″kötelező kör″, az iWiW-et már, a többi csatornát még nem használják.

A Next Wave végzett kutatást a Katona József Színház megbízásából. A 20 színház vizsgálatából kiderül: a Facebook a ″kötelező kör″, viszont az iWiW-et már, a többi csatornát még nem használják. Külföldön már Twitterre alkalmazott színdarabok is vannak, ettől mi még messze vagyunk.

A Katona József Színház megbízásából készített kutatást a Next Wave Europe a színházak online kommunikációjáról. Összesen 20 színház öthetes időszakát vizsgálták. Mint Máté Gábor, a Katona igazgatója elmondta: "eddig a Katona József Színház abból élt, hogy ő a Katona", mostanra viszont ez nem elég, a hagyományos közönségszervezési módszerek már nem működnek, ezért kell az új kommunikációs és marketing eszközöket keresni. E szempontból volt érdekes számukra a kutatás is.

Pálinkás János, a Next Wave kutatást vezető tanácsadója ugyanakkor arra figyelmeztetett: a közösségi média nem ad el jegyeket, legalábbis direkt módon nem alkalmas erre. Ennek megfelelően szerinte ebben a közegben nem lehet klasszikus marketingüzenetekkel operálni, inkább az élményadást kell fókuszba helyezni.

A szakértő szerint külföldön már rendkívül sokrétűen használják a színházak az online csatornákat, itthon még kevésbé, főképp a közösségi médiában van még teendő. Hiszen online jegyértékesítése, saját honlapja gyakorlatilag minden vizsgált színháznak van, de a facebookos kötelező körön nem sokan merészkednek túl. Eközben nemzetközi példák azt mutatják, hogy sikerre lehet vinni Twitterre alkalmazott színdarabokat, vagy színpadra lehet vinni a nézők ötleteit is.

A magyar adatok azt mutatják, hogy minden vizsgált szereplő használja a Facebookot, azon logika mentén, hogy oda kell menni, ahol a (potenciális) közönség van. A kutatást megrendelő Katonának például kb. 8500 követője van. A Madách ugyanakkor az egyetlen, amely használ Facebook-alkalmazásokat, amelyek leginkább arra jók, hogy egyszerű módon, játékosan alakítsanak ki elköteleződést. Twittert a Krétakör, a Müpa és a Trafó használ, érdekesség, hogy a Müpa leginkább a külföldi célcsoport megszólítására, azaz angol nyelven. A Google+-szal egyedül a Thália próbálkozott egy ideig, de láthatóan feladták. Az iWiW-et szintén nem használják a vizsgált színházak.

Gyakran hallani a blogolás, mint olyan, haláláról, ám a Next Wave szakembere szerint ez ilyen formában nem igaz, még mindig lehet értelme a blogok használatának. A Mikroszkóp és a Szputnyik a blog.hu-n, a Trafó a freeblogon van jelen, míg a Katona és a Vígszínház inkább saját site-ján alakított ki blogot.

Szintén nem fedezték fel maguknak eddig a színházak a Foursquare-t, és a becsekkolásban rejlő marketinglehetőséget. Miközben a fejlettebb piacokon már bevett szokás, hogy a színház a becsekkolást vagy a mayorség elnyerését kedvezménnyel honorálja, itthon egyelőre csak a Müpa használja érdemben ezt az eszközt.

Ami a vizualitásra fókuszáló eszközöket illeti: a képmegosztás terén is a Facebook tarol, de például a Trafó a Flikr-t, a Szputnyik pedig a Picasát használja. A videómegosztókon szinte minden színház jelen van, többnyire ez YouTube-jelenlétet takar. Ettől a Katona ugyanakkor eltér: ők a Vimeót használják, ami talán letisztultabb felület, ám sokkal kisebb az elérése.

 

A teljes kutatás elérhető alább a kapcsolt dokumentumban!

Nem javul a korrupciós helyzet az üzleti életben

2 órája

Magyarországon minden ötödik válaszadó úgy véli, iparágában elterjedt gyakorlat a vesztegetés, ami felülmúlja mind a régiós országok, mind a fejlődő piacok átlagát – állapítja meg az EY legfrissebb globális felmérése.