Kövess minket!

Művház

5+1 tipp: Így vigyázz a telefonodra nyáron!

Az LG összeszedett néhány tippet, amiket betartva még nyáron is könnyen megóvhatjuk kedvenc készülékünket.

A mobilunk nem véletlenül hű társunk a nyaraláson: navigál, megmondja, hol és mit érdemes ennünk, hova érdemes ellátogatnunk, ráadásul ma már egy ekkora, zsebre rakható eszköz is elég ahhoz, hogy profi fotókat készítsünk a vakációról. Az önfeledt pihenés azonban hamar idegeskedéssé válhat, ha a telefonunk éppen a tökéletes naplementét nézve mondja fel a szolgálatot. De mit tehetünk, ha nyáron is szeretnénk biztonságban tudni a készülékünket?

1. Túlmelegedés

A tengerparton, napozás közben böngészni az internetet jó elfoglaltságnak tűnhet, ilyenkor azonban hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy a telefonunk nem élvezi annyira a hőséget, mint mi. Éppen ellenkezőleg: a telefon belső alkatrészei, de még a folyadékkristályos kijelzők is érzékenyen reagálnak az extrém hőmérsékletre, ezért a direkt napsütésnek való kitettség tartós károkat okozhat a készülékben. A túlzott hőség adatvesztéshez, a telefon végleges elromlásához vagy lelassulásához, de akár az akkumulátor megrepedéséhez is vezethet.

Tipp: Figyeljünk arra, hogy a készülék ne legyen túl sokáig a napon. „Ha úgy érezzük, hogy a szokásosnál melegebb a készülékház, lépjünk ki a nem használt alkalmazásokból, kapcsoljuk be az energiatakarékos vagy repülő üzemmódot, és tegyük árnyékos helyre a telefont”- figyelmeztet Hriczkó Tamás, az LG mobilkommunikációs üzletágának regionális műszaki osztályvezetője. „Ha ez sem segít, azonnal kapcsoljuk ki a készüléket. Ha szobahőmérsékleten is túlmelegedést tapasztalunk, valószínűleg gond van az akkumulátorral, és érdemes felkeresnünk egy szakembert.”

2. Alig kivehető képernyő

Erős napsütés esetén előfordul, hogy abban sem vagyunk biztosak, hogy egyáltalán feloldottuk a mobilunk képernyőjét. Sokszor a helyzetbe beletörődve inkább megvárjuk, amíg végre árnyékos helyre kerülünk.

Tipp: A képernyő fényerejének megnövelésével még erős napsütés mellett is jól láthatóak maradnak az üzenetek és a fényképek. A megoldáshoz egy mozdulattal hozzáférhetünk, hiszen a képernyőt lehúzva egyből megjelenik a fényerőt szabályozó csúszka. Érdemes azonban észben tartani, hogy minél magasabb a fényerő, annál gyorsabban merül a készülék, így jobban járunk, ha a napfényről visszavonulva visszaállítjuk az eredeti értéket. Számos készülék már rendelkezik úgynevezett automata fényerősség funkcióval, amely egy szenzor segítségével, a fényviszonyok szerint változtatja a fényerőt, így nem kell bajlódnunk az állítgatással.

3. Vakító kijelző

Könnyen megeshet azonban az is, hogy a megnövelt fényerő miatt a fehér háttéren megjelenő betűket csak hunyorogva tudjuk elolvasni, hiszen tökéletesen visszaverődik rajta az erős napfény.

Tipp: Androidos telefon esetén az általános beállításoknál, a kisegítő lehetőségek menüpont alatt a fenti problémára gyors megoldást kínál egy kevesek által ismert funkció. Válasszuk a „Látás”, majd a „Képernyőszín invertálása” lehetőségeket, és máris fekete háttéren olvashatjuk a cikkeket és üzeneteket.

4. Fényvisszaverődés

Erős fényviszonyok mellett előfordulhat, hogy a telefonra nézve csak a saját tükörképünket látjuk. A tükröződés a tabletek, laptopok és telefonok esetében is okozhat kellemetlenségeket, ami könnyen elveheti a kedvünket az eszközök szabadtéri használatától.

Tipp: Már Magyarországon is számos helyről rendelhetünk tükröződés elleni fóliát, amit méretre vágva bármilyen képernyőn bátran használhatunk.

5. Víz, homok

A nem vízálló telefonunk megvásárlásakor megesküdtünk, hogy sosem visszük víz közelébe, mégis ezzel próbálunk slow motion videót csinálni a család közös vízbe ugrásáról. A víz jobb esetben csak a telefonra fröccsen, rosszabb esetben még a készüléket is beleejtjük a vízbe. Ha ezt a hibát nem követjük el, a homokos tengerpartra biztosan elvisszük magunkkal a mobilt, hogy később a még az adapterben is homokot találjunk.

Tipp: Ha már megtörtént a baj, azonnal kapcsoljuk ki a készüléket, vegyük ki a tokból és távolítsunk el minden mozdítható alkatrészt. Egy száraz ruhával töröljük le a vizet, majd helyezzük a telefont egy tál nyers rizsbe minimum egy napra. A száraz rizs magába szívja a nedvességet, így kiszárítja a pórul járt készüléket. Ha a telefonban ragadt homoktól szabadulnánk, a tisztítás előtt mindenképpen kapcsoljuk ki a mobilt, és lehetőség szerint használjunk sűrített levegőt a szemcsék kifújására. Jövőre pedig tegyünk a bőröndbe egy zárható műanyag tasakot, vagy invesztáljunk be egy megbízható, víz- és porálló telefonra vagy telefontokra.

+1. Ne hagyjunk semmit az autóban!

Sokan a fenti balesetek elkerülése érdekében inkább az autóban, a kesztyűtartóban vagy a csomagtartóban gondosan elrejtve tárolják az értékeiket strandoláskor. Ez azonban a legrosszabb, amit tehetünk: 30 fokos hőségben az autó belső terének hőmérséklete percenként egy fokot melegszik, így gyorsan elérheti akár a 60-70 fokot is, ami többek között a mobilunkra nézve is végzetes lehet.

Művház

Látta már? Íme a S.E.R.E.G. első képkockái (videó)

A készülő akciósorozat címe egy mozaikszó, amely a Szolgálat, Erény, Rend, Erkölcs és Gondviselés szavakból áll össze.

Közzétéve:

Képkocka a készülő alkotásól, fotó: Megafilm

Látványos képi világot és izgalmas történetvezetést ígér az idén ősszel debütáló, S.E.R.E.G. című katonai sorozat hat epizódja, amelyekből az első képkockákat a Digital-Media Hungaryn láthatták a konferencia résztvevői. A Megafilm Service katonai sorozata – amelyben a Magyar Honvédség is közreműködött – izgalmakat sejtető akciót ígér – hívta fel a figyelmet cikkében a Magyar Nemzet.

Az alkotás címe egy mozaikszó, amely a Szolgálat, Erény, Rend, Erkölcs és Gondviselés szavakból áll össze (S.E.R.E.G.), és már az első hangulatkeltő képkockákból is kirajzolódnak ezek a tulajdonságok. A történet egy iraki háborús misszióban kudarcot valló katonáról, Győrbíró Zsolt alezredesről szól, akit Csórics Balázs alakít. Győrbírónak egyetemista fiával való rossz kapcsolata is megnehezíti az életét és számot kell vetnie a bajtársiasság fogalmával is, miközben újra bevetésre készül csapatával. A férfiak mellett természetesen megjelennek a nők és a bonyolult szerelmi szálak is.

A film előzetesét itt tudja megtekinteni:

A forgatásról a Magyar Nemzet készített werkfilmet:

Tovább olvasom

Művház

Folytatódnak a Metropolitan Opera közvetítései az Urániában

Folytatódnak októbertől a New York-i Metropolitan Opera közvetítései az Uránia Nemzeti Filmszínházban, amelynek kínálatában nyolc új előadás, Offenbach, Mozart, Beethoven, Puccini, Richard Strauss, Verdi és Rossini örökzöld művei mellett egy kortárs darab, Jeanine Tesori Grounded című operája is helyet kapott.

Közzétéve:

A Metropolitan Opera Live in HD közvetítéseinek 2024/25-ös programjában a nézők új rendezésben láthatják New Yorkból Verdi Aidáját és Strauss Saloméját is, olyan művészek előadásában, mint Lise Davidsen, Angel Blue, Piotr Beczala, Peter Mattei, Quinn Kelsey vagy Kutasi Judit és Kálmán Péter – áll a filmszínház pénteki közleményében.

Az évadot október 5-én Offenbach műve, a Hoffmann meséi nyitja. A főszerepet a francia tenor, Benjamin Bernheim alakítja, három egykori szerelmét pedig Erin Morley, Pretty Yende és Clémentine Margaine. Az előadást Marco Armiliato vezényli.

Október 19-én a kétszeres Tony-díjas zeneszerző, Jeanine Tesori kifejezetten a Met számára írta Grounded című új operáját. A kortárs mű Michael Mayer LED-képernyőket és légifelvételeket is használó rendezésében kerül színpadra, története pedig a 21. századi háború etikai és pszichológiai problémái körül forog. Főhőse, Jess első vonalbeli vadászpilóta, aki váratlan terhessége miatt kikerül a pilótafülkéből, és a földre kényszerülve drónokkal vesz részt a támadásban. A főhőst Emily D’Angelo, az opera egyik fiatal művésze személyesíti meg.

 Az évad kiemelkedő eseményei közé tartozik a norvég szoprán, Lise Davidsen visszatérése aki először november 23-án lesz látható Puccini Tosca című operájának címszerepében. Freddie De Tommaso tenor mint Cavaradossi tűnik fel, Quinn Kelsey bariton pedig Scarpia rendőrfőnökként látható.

Az Urániában már hagyomány, hogy karácsony körül minden évben levetítik A varázsfuvola 2006-os felvételét. Idén december 26-án lesz látható Mozart művének rövidített, ifjúsági előadása, amelyben Miklósa Erika énekli az Éjkirálynő szerepét.

Verdi Aidájával 2025. január 25-én folytatódik a sorozat Michael Mayer látványos új rendezésével, amelyben Kutasi Judit Amneris egyiptomi hercegnőt alakítja. A temesvári születésű mezzoszoprán Verdi A végzet hatalma című dalművében az idén debütált a Metropolitan Operában. Az Aida főbb szerepeit Kutasi Judit mellett Angel Blue, Piotr Beczala, Quinn Kelsey és Dmitrij Belosszelszkij éneklik.

Március 15-én Beethoven Fidelióját közvetítik, amelyet Jürgen Flimm rendező a jelenkorra adaptálva, mai környezetbe helyezett. A darab főhősnőjét Lise Davidsen alakítja.

Két, Baumarchais-vígjátékból készült klasszikus opera is része a programnak. A Figaro házassága, Mozart operája április 26-án lesz látható Michael Sumuel basszbaritonnal a címszerepben és az angol Richard Eyre rendezésében.

Új produkcióként, húsz év után tér vissza a Met színpadára Richard Strauss Saloméja. Claus Guth rendező viktoriánus környezetbe helyezi a bibliai tárgyú történetet, amelynek május 17-i közvetítésén a dél-afrikai Elza van den Heever szoprán énekli a címszerepet, Keresztelő Szent Jánost pedig Peter Mattei bariton alakítja.

Az évad utolsó operája a másik híres Baumarchais-adaptáció, A sevillai borbély, Rossini műve lesz. Bartlett Sher csaknem húszéves rendezése május 31-én új szereposztásban, az olasz Giacomo Sagripanti vezényletével kerül színre. Bartolo doktort Kálmán Péter énekli, Rosina szerepében pedig az orosz-kirgiz mezzoszoprán, Aigul Akhmetshina lesz látható.

Az Uránia honlapján meghirdetett élő és ismétlő előadásokra május 7-én kezdődik a jegyárusítás. Minden darab angol és magyar felirattal látható.

Tovább olvasom

Művház

Kövér László: a filmmel mindenekelőtt az emberi szabadságot kell megvédeni

A mai progresszívok nemcsak énekelnek a múlt eltörléséről, hanem döntik a szobrokat, cenzúrázzák a könyveket, és technológiailag uralni akarják a XXI. század teljes nyugati tudatiparát, benne a filmipart is, hogy akadálytalanul érvényesíthessék a múltat eltörlő ideológiájukat.

Közzétéve:

Borítókép: Kövér László, az Országgyűlés elnöke beszédet mond a IV. Pápai Nemzetközi Történelmi Filmfesztivál megnyitóján 2024. április 25-én, fotó: MTI/Bodnár Boglárka

Kövér László, az Országgyűlés elnöke csütörtökön a IV. Pápai Nemzetközi Történelmi Filmfesztivál megnyitóján elmondott beszédében a huszonegyedik századot a vizualitás, a látvány évszázadának nevezte, amelyben a kép, a mozgókép „a legveszélyesebb fegyver”.

Azonban – mint mondta – felmerül a kérdés, hogy a film támadó vagy védekező fegyver-e, illetve mit kell támadni vagy védeni a „film fegyverével”. Erre a magyarok válasza az, hogy a filmmel mindenekelőtt az emberi szabadságot kell megvédeni – hangsúlyozta a házelnök.

Kövér László szerint három oka van annak, hogy Magyarország a legjobb hely egy ilyen fesztiválnak. Elsőként: a magyarok egyáltalán nem hisznek abban, hogy a történelem véget ért, ellentétben azokkal, akik 1989-ben a világ urainak képzelték magukat, és egy ideológusuk által azt üzenték a nagyvilágnak, hogy a történelem véget ért – emelte ki.

Kövér László beszédet mond a IV. Pápai Nemzetközi Történelmi Filmfesztivál megnyitóján 2024. április 25-én
Fotó: MTI/Bodnár Boglárka

A magyart „ezeréves rebellis hajlamú nemzetnek” nevezte, amely az idegen elnyomásnál csak egyvalamit utál jobban: ha az idegen elnyomók ostobának nézik.

„Mi abban hiszünk, hogy a történelmet a maga érdekében és hasznára senki sem tudja kisajátítani” – fogalmazott az Országgyűlés elnöke.

Kövér László megjegyezte: régebben a magyarok az ilyeneket egyszerűen csak kommunistáknak hívták, de a mai politikailag korrekt világban ezek az emberek már progresszívoknak nevezik magukat.

Ők nemcsak énekelnek a múlt eltörléséről, hanem döntik a szobrokat, cenzúrázzák a könyveket, és technológiailag uralni akarják a XXI. század teljes nyugati tudatiparát, benne a filmipart is azért, hogy akadálytalanul érvényesíthessék a múltat eltörlő ideológiájukat

– jelezte a házelnök.

Az Országgyűlés elnöke arra is kitért: a magyarok nem hisznek abban „a hamis technológiai fétisizmusban”, hogy a művészeti alkotásban az emberi lélek kiváltható volna a mesterséges intelligencia algoritmusai által. Emberi lélek nélkül minden művészet, így a filmművészet is, halott dologgá válik, ami csak ideológiai indoktrinációs eszközzé silányítja az alkotást – jelentette ki.

Egyre nagyobb az érdeklődés

Kövér László Pápa városát méltatva arról is beszélt: a város büszke a múltjára, illetve a történelmi kulturális teljesítményére, amellyel mindig lélekszámán és erején felül járult hozzá a magyar és az európai kultúra szabadságához. Ezért is volt jó választás Pápa a rendezvény helyszínéül – tette hozzá a házelnök.

Áldozó Tamás (Fidesz–KDNP), Pápa polgármestere örömét fejezte ki, hogy egyre többen fogadják el a meghívást a filmfesztiválra, egyre nagyobb érdeklődés övezi a programjaikat.

Pozsgai Zsolt fesztiváligazgató hangsúlyozta:

rendezvényük nem a kosztümös történelmi filmek, a romantikus mesék fesztiválja, itt minden filmnek köze van a mai valósághoz, a mai fájdalmainkhoz vagy boldogságunkhoz, de közös bennük, hogy a múltban gyökereznek.

A fesztiváligazgató köszönetet mondott a Nemzeti Filmintézet támogatásáért, amellyel lehetővé tették, hogy a meghívott alkotók szinte mindannyian jelen lehetnek a fesztiválon.

A IV. Pápai Nemzetközi Történelmi Filmfesztiválon hat kategóriában – játékfilm, kisjátékfilm, dokumentumfilm, rövid dokumentumfilm, animációs film és kísérleti film – mutatnak be alkotásokat, Európa egyetlen több kategóriás történelmi filmfesztiváljaként.

Tovább olvasom