2012. 5-6. szám | Portré

„A szabadidő olyan érték, amit nem tudunk multiplikálni”

Zsoldos Dávid, a Libri Média ügyvezető igazgatója

„Olyan közegben nőttem fel, ahol a „kulturális betevőt” a mindennapi élet részének tekintették. Szerencsés vagyok, mert gyerekkoromat – és nálam két évvel fiatalabb öcsémét, Bálintét is – gyakorlatilag bearanyozta, hogy édesapám, Zsoldos Péter, aki rádiósként és íróként egyaránt kiemelkedően sikeres volt, a nyolcvanas években már elég időt tölthetett otthoni munkával, és sokat foglalkozott velünk. Ő tanított meg olvasni – a családi legendárium szerint alig három-négy évesen.

Zsoldos Péter
Zsoldos Dávid

Hétévesen kezdtem zongorázni, öcsémmel együtt, aki ma is kiváló zongorista. Öt év után mindkettőnket felvettek a Zeneakadémia előkészítő tagozatára, ekkortól kezdve rendszeresen felléptem zongoristaként itthon és külföldön: tizenéves kiskamaszként meghatározó élmény volt bejárni Ausztriát és Németországot, elutazni Moszkvába (még 1988-ban!) vagy néhány évvel később Kaliforniába. A kezemmel azonban problémák adódtak, így még a zeneakadémiai felvételi előtt le kellett számolnom azzal az illúzióval, hogy a zongorázásból fogok élni.

A zongora mellett a zenetudományi szakra is felvételiztem, mindkettőre felvettek, s eközben a zongorázással megkeresett pénzemet elkezdtem forgatni az akkor még hőskorát élő részvénypiacon – 1994-et írtunk, az első nagy kibocsátások idejét. Napi szinten belemerültem: komolyan érdekelt a befektetések világa, a „hard facts” és a pszichológia e különös elegye, és elég jól is ment – majd pár év múlva egy soha vissza nem fizetett magánkölcsön elvitte tulajdonképpen az összes pénzemet. A tőzsdézés viszont hozott egy megkeresést: az első magyar dotkomláz idején egy hazai befektetői csoport egy több lábon álló tartalomszolgáltatást akart indítani, én pedig a zenei tartalmaknak lettem a vezetője egy időre. Aztán a dotkomválság elsöpörte az egészet – tanulságos kudarc volt. Ott álltam „megfürödve”: zenetörténész-zongorista végzettséggel, némi íráskészséggel és informatikai tapasztalattal – és teljesen üres zsebbel.

A Fidelio.hu alig több mint hobbinak indult – viszont meg kellett volna belőle élni, így megpróbáltuk a Fidelio programjait nyomtatásban is megjelentetni. Így született meg egy évvel az online után, 2003 szeptemberében a Fidelio magazin – 24 oldalon, 15 ezer példányban, de körülbelül egy év múlva már 64 oldalon, 20–25 ezer példányban látott napvilágot. Folyamatosan bővült a tematika, a klasszikus zene mellett operával, dzsesszel. Majd egy projektcégben összeálltunk a színházi programokat kínáló Pesti Est Súgóval, ebből lett a Fidelio Est, amelyet 2010 óta ismét Fidelio néven, egyedül jelentetünk meg.

A Fidelio sikere azon mérhető le, hogy a magyar gazdaság és a médiaköltések mélyrepülése idején is sikerült a magazinnak dinamikusan növekednie: a 2009-es bevételt két év alatt sikerült megháromszoroznunk. Mindig megpróbáltuk az ügyfeleinknek a lehető legteljesebb kiszolgálást nyújtani, és ebbéli törekvésünkben folyamatosan szereztük az új és új kompetenciákat: online és print kiadványok, gyártás, rádióműsor, márkamagazin, rendezvények. Nem volt más lehetőségünk, mint hogy rugalmassággal és árelőnnyel érvényesüljünk. Nagyon büszke vagyok erre a kiváló csapatra – a Fidelio a saját szegmensében mindent elért, amit ezen a folyamatosan szűkülő piacon el lehetett érni.

A most létrejött Libri Médiának két alappillére van: a hatalmas adatbázisokon alapuló, rendkívüli elérést nyújtó Port.hu és a sokkal kisebb, de egy értékes réspiacon jól diverzifikált termékpalettát kínáló Fidelio – a stratégiánk egyik lényege pedig az a szinergia, amit a Port volumenének és a Fidelio kompetenciáinak a házassága rejt.

Bár a hirdetési piac egyre rosszabb állapotban van, a mi speciális portfóliónk lehetővé tesz olyan fejlesztéseket, amelyek más cégek számára talán kevésbé elérhetőek. A Libri Média lehetőségei egyébként sem érnek véget a média határán, hiszen a könyvkereskedelmi hálózattal és a kiadói csoporttal szoros szimbiózisban dolgozunk. Rengeteg termékfejlesztési ötletünk van, de az újabb akvizíciók lehetőségét is folyamatosan vizsgáljuk. Hogy a Port Data intenzív regionális terjeszkedése milyen ütemben folytatható, a következő hónapokban fog eldőlni. Az adatértékesítés logikája és lehetőségei ugyanis eltérnek a médiapiacétól: mindkettőben előny, ha nem korlátozódik csak egy országra a tevékenység, de a piacszerzés lehetséges módozatai és megtérülések erősen különbözőek.

Áru, termék-e a kultúra? Egy műalkotásnak a szó szoros értelmében nincs ára, unikális. De olyan értelemben mindenképpen áru, hogy a kulturális alkotásokat létrehozó és az értékláncban közreműködő embereknek is meg kell élniük valamiből. Nem szabad szégyellni, ha a kultúrából terméket csinálunk: Beethovennek is szüksége volt támogatókra, akik cserébe elvárták a műveket, s Liszt koncertjeire is drágán adták a jegyeket.

Mi a Libri Médiában egy tágan értelmezett szórakoztató-kulturális portfólióban gondolkodunk: a szabadidő minél értékesebb eltöltéséhez nyújtunk segítséget a látogatóinknak, illetve ennek a hatalmas és befogadó közönségnek az elérését nyújtjuk a partnereinknek. A szabadidő olyan érték, amit nem tudunk multiplikálni. Aki minden este tévézik, az nem jut el fitneszterembe, aki sok koncertet hallgat, az ritkán megy színházba. A választáshoz adott segítség, az információ, az inspiráció fontos igénye az embereknek – és ez az, amit a Port.hu, a Fidelio vagy a Bóbita nyújtani tud.”

Zsoldos Dávid 1976-ban született Budapesten. A Liszt Ferenc Zeneakadémián szerzett zongoraművészi és zenetörténészi diplomát, egyetemi éveit követően kulturális újságíróként dolgozott. A Fidelio Média Kft. alapító-tulajdonosaként 2002-ben indította el a Fidelio.hu-t, egy évvel később pedig a Fidelio magazint, majd a Fidelio Média ügyvezetőjeként számos kulturális és kommunikációs projektben vett részt. Nagy Bálinttal közösen hét éven át (2003–2009) szerkesztette és vezette a Capriccio című műsort a Radiocafé 98.6-on, majd az induló Klasszik Rádió 92.1 első programigazgatója volt (2009–2010). A Müpa Magazin 2006-os alapításától a lap főszerkesztője, 2008-tól pedig klasszikus zenei programszerkesztőként is segíti a Művészetek Palotája szakmai munkáját; 2011 októberétől az Operaház egyik tanácsadója. A Jeunesses Musicales magyar tagszervezetének elnöke, a Budapesti Kommunikációs Főiskola Arts & Business képzésének tanára. Nőtlen, szabadidejében szívesen fut és utazik.

Szerző: T.

Fido Didóval ünnepli a 90. születésnapját a 7UP

1 napja

A 90-es évek ikonikus figurája, Fido Dido most visszatért. A 7UP idén júliusban ünnepelte 90. születésnapját, és a jeles alkalomból termékei csomagolásán visszahozta a népszerű márkahőst.

Kémikus tematikus nap a Da Vinci TV-n!

1 napja

Szeptember 21-én szombaton délután a kémia varázsát hozza el a gyerekek számára a Da Vinci TV. Szó lesz mindenről, amit az anyagok változásaival foglalkozó természettudománnyal kapcsolatban tudni lehet.

Tarolnak a Soproni Óvatos Duhajok

1 napja

Kiemelkedő eredményt ért el a Soproni Óvatos Duhajok a világ egyik legismertebb sörversenyén, az International Beer Challange-en.